Automobilová skupina Stellantis kúpi za 1,5 miliardy eur 21-percentný podiel v čínskom výrobcovi elektromobilov Zhejiang Leapmotor Technologies.
Náskok čínskych spoločností
Stellantis to oznámil v tlačovej správe. Skupina sa tak snaží upevniť si postavenie v Číne, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete, zatiaľ čo Leapmotor získa oporu v Európe.
Zavedené medzinárodné automobilky sa snažia dohnať náskok čínskych spoločností v prechode na elektromobily. Stále viac čínskych výrobcov elektromobilov uvádza na trh svoje lacnejšie modely. Stellantis vďaka tejto transakcii získa prístup k pokročilým technológiám firmy Leapmotor.
"Čínska ofenzíva je vidieť všade," povedal novinárom generálny riaditeľ Carlos Tavares. "Vďaka tejto dohode z nej môžeme ťažiť, namiesto toho, aby sme sa stali jej obeťou."
V rámci transakcie vznikne aj spoločný podnik Leapmotor International, v ktorom bude mať Stellantis 51-percentný podiel. Podnik bude mať výhradné práva na vývoz, predaj a výrobu produktov Leapmotor mimo Číny. Podnik so sídlom v Holandsku by mal začať s vývozom v druhej polovici budúceho roka.
Partnerstvo pomôže Stellantisu rozšíriť ponuku elektromobilov a splniť ciele, podľa ktorých majú do roku 2030 činiť elektromobily všetok jeho predaj v Európe a polovicu predaja v USA.
Niektorí analytici sú však skeptickí k tomu, že podobné partnerstvá s menšinovým podielom môžu pomôcť zavedeným zahraničným automobilkám zlepšiť ich upadajúci predaj v Číne, uviedla agentúra Reuters. Malé investície umožnia skôr prístup k novším technológiám, ktoré nie sú schopné vyvinúť vlastnými silami.
Rastúca konkurencia v Európe
Generálny riaditeľ šanghajskej poradenskej spoločnosti Automobility Bill Russo uviedol, že "úspešných partnerstiev v automobilovom priemysle je málo a často sa rozpadajú, keď sa záujmy rozchádzajú".
Stellantis sa obáva rastúcej konkurencie lacných čínskych elektromobilov v Európe. Túto obavu zdieľa aj Európska komisia, ktorá začala vyšetrovať, či čínske automobilky nevyužívajú nelegálne štátne subvencie. Tavares bol v minulosti hlasným kritikom lacnejšieho čínskeho dovozu do Európy. Teraz povedal, že dohoda s Leapmotor nerobí zo Stellantisu "trójskeho koňa" a komisiu za jej snahu vyšetrovať čínsky dovoz kritizoval.
"Máme radi konkurenciu. Začať vyšetrovanie nie je najlepší spôsob, ako tieto otázky riešiť," povedal Tavares.
Leapmotor je podľa predaja v Číne deviatym najväčším predajcom áut označovaných ako New Energy Vehicles, kam patria čisto elektrické autá, hybridné automobily a vozidlá s vodíkovým pohonom.
Spoločnosť sa snaží poskytovať licencie na svoje platformy pre elektromobily a ďalšie aktíva zavedeným zahraničným automobilkám, aby získala hotovosť. Minulý mesiac uviedla, že potrebuje päťnásobné zvýšenie predaja, aby prežila v konsolidujúcom sa odvetví elektromobilov.
Skupina Stellantis vznikla začiatkom roku 2021 spojením taliansko-americkej automobilky Fiat Chrysler Automobiles a francúzskeho konkurenta PSA. Fúzia dala dohromady značky francúzskej skupiny Peugeot, Citroën, Opel a DS so značkami Fiat, Chrysler, Jeep, Dodge, Maserati, Alfa Romeo či Ram.