Tvrdá konkurencia supermarketov v Spojenom kráľovstve pomáha držať na uzde zvyšovanie cien tradičných vianočných potravín. Rast cien slávnostnej večere je tak výrazne miernejší ako celková medziročná inflácia. Niektoré položky sú dokonca lacnejšie ako v roku 2022. Informuje o tom denník Guardian.
Podľa prieskumu spoločnosti Kantar náklady na tradičnú vianočnú večeru pre štyroch sa tento rok zvýšili o 1,3 percenta na 31,71 libry (37 eur). Rast nákladov na sviatočnú rodinnú rodinnú hostinu je tak hlboko pod tempom rastu potravín ako celku v novembri na úrovni 9,1 percenta (a 9,7 percenta v októbri).
Maloobchodníci totiž pretláčajú viac vlastné značky a investovali do propagačných akcií, aby prilákali ľudí, pričom niektoré základné potraviny, ako napríklad ružičkový kel, sú teraz o 4,3 percenta lacnejšie ako pred rokom. Celkovo dosiahli výdavky na propagáciu minulý mesiac najvyššiu úroveň za viac ako dva roky a predstavovali až 28 percent z tržieb.
Množstvo peňazí na špeciálne ponuky zvyčajne v období pred Vianocami prudko stúpa, ale tento rok je to ešte výraznejšie, skonštatoval Fraser McKevitt, vedúci oddelenia maloobchodu a spotrebiteľov v spoločnosti Kantar. Tohoročné výdavky sú výrazne nad úrovňami z roku 2022, pričom zákazníci v novembri v porovnaní s vlaňajším ušetrili až 180 miliónov GBP.
Maloobchodníci robia, čo je v ich silách, aby udržali nízke ceny a prilákali zákazníkov. Cena vianočného pudingu napríklad klesla o 2,4 percenta a šumivého vína o 5,9 percenta v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
To pomohlo domácnostiam kompenzovať rastúce náklady na iné sviatočné položky, ako je morka, ktorá zdražela o 3,1 percenta, a brusnicová omáčka (26,5 percenta).
Napriek tomu sa očakáva, že inflácia prispeje k rekordne vysokým výdavkom tento december, keďže spotrebitelia na sviatky zvyčajne kupujú o 10 percent viac položiek ako zvyčajne.
Kantar predpovedá, že celkové výdavky domácností na potraviny v Británii prvýkrát v histórii prekročia 13 miliárd GBP, pričom piatok 22. decembra bude pravdepodobne najrušnejším dňom v obchodoch, pretože ľudia sa budú snažiť zabezpečiť všetko, čo potrebujú na sviatočné jedlo.
Kantar uviedol, že nemecký diskontný reťazec Lidl bol opäť najrýchlejšie rastúcim maloobchodníkom s potravinami. Jeho predaj vzrástol za 12 týždňov do 26. novembra o 14,2 percenta, čo mu zabezpečilo rekordný podiel na britskom trhu vo výške 7,8 percenta.