Ilustračná fotografia. FOTO: Reuters
StoryEditor

Panamský prieplav sužuje sucho, Maersk vyloží náklad z lodí na vlaky

11.01.2024, 22:04
Autor:
TASRTASR

Správa Panamského prieplavu znížila počet prechádzajúcich plavidiel aj ich zaťaženie v súvislosti s nízkou hladinou vody v Gatúnskom jazere.

Dánska prepravná spoločnosť Maersk bude z dôvodu nízkej hladiny vody v Panamskom prieplave používať na prepravu nákladu namiesto niektorých lodí vlaky. Firma to oznámila vo štvrtok, informujeme na základe správy agentúry Reuters.

Správa Panamského prieplavu znížila počet prechádzajúcich plavidiel aj ich zaťaženie v súvislosti s nízkou hladinou vody v Gatúnskom jazere. Voda z neho sa využíva v plavebných komorách Panamského prieplavu. Toto jazero, presnejšie priehrada, je závislé od dažďov, avšak oblasť už dlhšie sužuje sucho súvisiace s fenoménom El Nio.

image

Španielsko čelí enviromentálnej katastrofe. Na severozápadné pobrežie vyplavilo milióny plastových peliet

Tankery a nákladné lode s obilím už v novembri začali používať výrazne dlhšie obchádzky, pretože pre problémy s vodou v Panamskom prieplave sa predlžovali čakacie doby. V súčasnosti tieto obrovské lode plávajú až okolo južného cípu Južnej Ameriky alebo úplne opačne okolo Afriky. Maersk teraz bude prepravovať náklad cez Panamu po železnici približne 80 kilometrov.

Ďalší prepravný gigant Hapag Lloyd podľa vlastného vyhlásenia neplánuje využívať železnicu ako alternatívu k Panamskému prieplavu, keďže používa väčšie lode, až s 13.000 štandardnými kontajnermi, a tamojšia železnica na to nemá potrebnú kapacitu.

Francúzsky dopravca CMA CGM už v novembri vyhlásil, že obmedzenia prepravy cez Panamský kanál a tiež zvýšené poplatky za jeho používanie majú nepriaznivé dôsledky na jeho prevádzku a bude to musieť zohľadniť aj v cenách pre zákazníkov.

Maersk aj Hapag Lloyd majú v ostatných týždňoch problémy aj v Červenom mori, odkiaľ musia v dôsledku pokračujúcich dronových útokov zo strany húsijských militantov z Jemenu odkláňať lode smerujúce z Ázie do Európy okolo juhu Afriky. Tento krok viedol v decembri medzimesačne k poklesu objemu svetového obchodu o 1,3 percenta.

01 - Modified: 2024-01-11 12:39:47 - Feat.: 1 - Title: Globálny obchod zaznamenal mierny pokles, ovplyvnili ho útoky v Červenom mori 02 - Modified: 2024-01-08 15:47:39 - Feat.: 1 - Title: Španielsko čelí enviromentálnej katastrofe. Na severozápadné pobrežie vyplavilo milióny plastových peliet 03 - Modified: 2024-01-08 15:34:53 - Feat.: 1 - Title: Dopravcovia Červené more obchádzajú dlhšou trasou. DHL vyzvala klientov, aby upravili plány zásob 04 - Modified: 2024-01-07 17:32:26 - Feat.: 1 - Title: Medzinárodný námorný obchod sa zmieta v rozbúrených vodách
01 - Modified: 2024-03-31 10:47:19 - Feat.: - Title: Tri lode s humanitárnym nákladom by mali doraziť k Pásmu Gazy v pondelok 02 - Modified: 2024-03-22 18:15:19 - Feat.: - Title: Je to vysoké riziko. Maersk oznámil, že nebude v dohľadnom období využívať trasu cez Červené more 03 - Modified: 2024-02-08 10:24:32 - Feat.: - Title: Kontajnerového prepravcu Maersk čaká neistý rok, jeho zisk sa vlani výrazne prepadol 04 - Modified: 2024-01-18 13:53:23 - Feat.: - Title: Mrazivé počasie a problémy v Červenom mori už zasiahli kontajnerové terminály 05 - Modified: 2024-01-18 09:58:26 - Feat.: - Title: Hrozby pirátov Suezu: dlhodobé napätie môže zvýšiť infláciu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
27. apríl 2024 21:06