Výrobná hala automobilky Kia Slovakia v obci Teplička nad Váhom (okres Žilina). FOTO: TASR/Daniel Stehlík
StoryEditor

Únia ustúpila automobilkám, emisné normy nie sú také prísne. Europoslanci schválili nové limity

13.03.2024, 18:14
Autor:
ČTKČTK

Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament.

Europoslanci dnes schválili novú emisnú normu Euro 7. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už však nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy; okrem iného aj slovenské automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.

Nariadenie nanovo zavádza opatrenia zamerané na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií.

Prechod k čistej mobilite

Cieľom nariadenia je podporiť prechod Európskej únie k emisne čistej mobilite a zlepšiť kvalitu ovzdušia. Za normu hlasovalo 297 europoslancov, proti ich bolo 190 a 37 sa zdržalo. Aby predpis začal platiť, musí ho ešte formálne schváliť Rada Únie zložená z členských štátov.

Pri rokovaní o norme v takzvaných trialónoch sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada Európskej únie, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.

image

Legendárny Ford Mustang tvoril dejiny. Za šesť dekád sa ho predalo vyše 10 miliónov

Proti pôvodnému návrhu Európskej komisie, aj podľa zástupcov automobilového priemyslu nerealistickej varianty Euro 7, sa postavilo hneď na začiatku rokovaní osem krajín. Česko viedlo koalíciu rovnako zmýšľajúcich štátov, v ktorej boli ešte Francúzsko, Taliansko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko.

Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala podľa pôvodného návrhu Európskej komisie prísť pri osobných automobiloch už v polovici roka 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. To viaceré krajiny únie považovali za nereálne. Automobilky sa tiež sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.

Predĺženie harmonogramu

Kompromis preto pôvodný harmonogram predĺžil. Teraz počíta so zavedením opatrenia 2,5 roka od nadobudnutia účinnosti normy pri nových modeloch osobných vozidiel a 3,5 roka pri existujúcich modeloch. Pri nákladných autách to má byť štyri roky, respektíve päť rokov. Tieto lehoty umožnia automobilkám pripraviť sa na nové požiadavky.

"Pokiaľ ide o spaľovacie motory, tam sa v rovine emisií v zásade nič meniť nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výnimkou, a to je filter pevných častíc, ale ten stojí desať eur, čo nie je dráma, "uviedol k osobným a úžitkovým vozidlám už skôr spravodajca normy v Európskom parlamente Alexander Vondra.

Emisné limity pre nákladné automobily sú síce mierne prísnejšie (najmä pokiaľ ide o dusíkaté emisie), no pre výrobcov stále technologicky dosiahnuteľné. Euro 7 nahradí nariadenia Euro 6 (pre osobné autá, dodávky a ľahké vozidlá) a Euro VI (pre nákladné automobily a ťažké nákladné vozidlá), a to jediným právnym aktom, ktorý sa vzťahuje na oba typy vozidiel.

Novo potom norma zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd. Emisie tuhých častíc, ktoré vznikajú oterom pneumatík o vozovku a brzdových doštičiek o kotúče, zatiaľ neboli upravované. Nová norma stanovuje limit troch mg/km pre čisto elektrické vozidlá, sedem mg/km pre väčšinu spaľovacích motorov a hybridné elektrické vozidlá a jedenásť mg/km pre veľké dodávky.

01 - Modified: 2024-03-13 13:10:00 - Feat.: 1 - Title: Legendárny Ford Mustang tvoril dejiny. Za šesť dekád sa ho predalo vyše 10 miliónov 02 - Modified: 2024-03-12 11:11:30 - Feat.: 1 - Title: Xiaomi má veľké plány na trhu s elektromobilmi. Výrobca smartfónov začne dodávať svoje prvé vozidlo 03 - Modified: 2024-03-12 10:05:00 - Feat.: 1 - Title: Škoda v čižmách či chalupársky sen? Octavia Scout potichu končí, náhrada tu však je 04 - Modified: 2024-03-11 13:38:15 - Feat.: 1 - Title: Automobilky budú trestané za chýbajúce tlačidlá. Na top hodnotenie bezpečnosti môžu zabudnúť
01 - Modified: 2024-11-04 15:57:26 - Feat.: - Title: Bezpečnosť Európy upadá, 90. roky sú preč. Založme „bruselskú CIA“, vyzýva ambiciózny plán 02 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 03 - Modified: 2024-11-03 14:16:01 - Feat.: - Title: Česko a Taliansko vyzvú Úniu na odklad pokút za slabý predaj elektromobilov 04 - Modified: 2024-11-02 16:51:56 - Feat.: - Title: "Najhoršie v tomto storočí." Španielsko žiada Európsku úniu o pomoc pri odstraňovaní následkov povodní 05 - Modified: 2024-11-01 15:03:55 - Feat.: - Title: Blanár: Rozširovanie Európskej únie je jedným z kľúčových nástrojov budovania mieru
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 04:56