Predaj telefónov iPhone firmy Apple sa v Číne v prvom štvrťroku tohto roku znížil o 19,1 percenta, čo bol najhorší výkon firmy od roku 2020, keď svet bojoval s pandémiou choroby Covid-19. Predaj konkurenčnej čínskej značky Huawei naopak vzrástol o takmer 70 percent.
Apple sa tak medzi najväčšími predajcami v Číne prepadol na tretie miesto z minuloročného prvého a má len tesný náskok pred Huawei. Vyplýva to z údajov, ktoré dnes zverejnila výskumná spoločnosť Counterpoint Research. Celkovo sa predaj telefónov v Číne vo štvrťroku zvýšil o 1,5 percenta.
Podiel Applu na trhu sa v prvom štvrťroku znížil na 15,7 percenta z 19,7 percenta vlani. Podiel Huawei sa naopak zvýšil na 15,5 percenta z 9,3 percenta. Jednotkou na čínskom trhu bola firma Vivo s podielom 17,4 percenta a druhá priečka patrila firme Honor s podielom 16,1 percenta.
Pokles predaja iPhonov prišiel v čase, keď Čína oslavovala lunárny nový rok, čo je tradične obdobím zvýšenej spotreby, upozornila agentúra Bloomberg. Údaje Counterpoint nadväzujú na analýzu firmy IDC, podľa ktorej celosvetové dodávky iPhonov v prvých troch mesiacoch tohto roku klesli o takmer desať percent. To vyvoláva obavy o schopnosť Applu udržať si rast.
Čína je najväčším trhom s mobilnými telefónmi na svete a pre Apple zostáva jedným z najväčších trhov. Predaj v tejto krajine však zhoršilo to, že Peking vystupňoval zákaz používania zahraničných zariadení v štátom podporovaných firmách a vládnych agentúrach. Spotrebitelia tiež uvítali návrat firmy Huawei, ktorá prišla s vlastným čipom vyrobeným v Číne.
Apple sa v januári uchýlil k neobvyklým zľavám v Číne, aby podporil predaj svojej najnovšej generácie prístrojov. Tiež jeho obchodní partneri ponúkali zľavy, až 180 dolárov z bežnej ceny.
"Predaj Applu bol tlmený, pretože návrat Huawei mal priamy vplyv na Apple v prémiovom segmente," uviedol analytik Counterpoint Ivan Lam. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi bol podľa neho aj slabší záujem o výmenu starších zariadení Applu za nové modely.
Apple bol kedysi najhodnotnejšou firmou na svete. Tento rok jeho akcie klesli o 14 percent, zaostal tak za vývojom trhu. S trhovou hodnotou 2,56 bilióna dolárov je druhou najväčšou firmou za Microsoftom.