Americký výrobca lietadiel Boeing v druhom štvrťroku prehĺbil stratu na 1,44 miliardy dolárov, čo je proti strate 149 miliónov dolárov pred rokom nárast zhruba na desaťnásobok. Firma to oznámila vo svojej výsledkovej správe. Predstavenstvo zároveň zvolilo za nového výkonného riaditeľa Roberta Kellyho Ortberga, a to s účinnosťou od 8. augusta. Doterajší riaditeľ David Calhoun v súvislosti so škandálom ohľadom lietadiel 737 MAX už skôr oznámil odchod z čela firmy.
Tržby spoločnosti klesli medziročne o 15 percent na 16,87 miliardy dolárov. "Napriek náročnému štvrťroku dosahujeme významný pokrok v posilňovaní systému riadenia kvality a pripravujeme firmu na budúcnosť," uviedol odstupujúci šéf Calhoun.
Calhounov 64-ročný nástupca Ortberg pôsobí v odbore cez 35 rokov. Pracoval v spoločnostiach Texas Instruments, Rockwell Collins alebo Collins Aerospaces, a to na rôznych pozíciách. Séria škandálov v spoločnosti Boeing vyvolala personálne otrasy, okrem Calhouna čaká výmena aj ďalších manažérov.
Podnik dnes tiež potvrdil zámer prevziať svojho dodávateľa Spirit AeroSystems za 4,7 miliardy dolárov. Dokončenie transakcie očakáva do polovice budúceho roka.
Boeing už v prvej polovici tohto roka informoval zákazníkov, že dodávky lietadiel 737 MAX sa môžu v rokoch 2025 a 2026 oneskoriť o tri mesiace až pol roka. Americký regulátor ich výrobu obmedzil na 38 mesačne, ale v niektorých týždňoch firma lietadlá vyrábala aj na oveľa nižšej úrovni, uviedla agentúra Reuters.
Boeing v júli pristúpil na mimosúdne uznanie viny v prípade dvoch tragických nehôd lietadiel 737 MAX v rokoch 2018 a 2019. V rámci dohody Boeing zaplatí pokutu 243,6 milióna dolárov. Firma sa tiež zaviazala k investíciám do programov bezpečnosti a kontroly kvality.
Dohromady pri oboch haváriách v rokoch 2018 a 2019 zahynulo 346 ľudí. Za nehodami lietadiel 737 MAX indonézskej spoločnosti Lion Air a dopravcu Ethiopian Airlines boli problémy s asistenčným softvérom. Systém nazvaný MCAS mal pilotom pomáhať lietadlo ovládať. V oboch prípadoch ich ale prekvapil nepredvídateľným zásahom do riadenia. Od druhého pádu v marci 2019 tento stroj nesmel 20 mesiacov lietať.
Nedávny audit výroby 737 MAX u Boeingu a dodávateľa Spirit AeroSystems podľa amerického Federálneho úradu pre letectvo zistil niekoľko prípadov, keď firmy nedodržali požiadavky na kontrolu kvality výroby. Pri poslednom vyšetrovaní informátori z Boeingu v apríli americkému Senátu oznámili, že modely 737 MAX, 787 Dreamliner a 777 mali vážne výrobné problémy.
Konkurenčnému európskemu výrobcovi leteckej techniky Airbus v druhom štvrťroku napriek miernemu rastu tržieb klesol čistý zisk medziročne o 78 percent na 230 miliónov eur.