V USA sa v benzíne vyskytuje 15 percent etanolu; pri nafte záleží, v akom štáte sa práve nachádzate. FOTO: Reuters
StoryEditor

Biopalivá nie sú pre prasatá, hovorí expert na spaľovacie motory. Kedy autám škodia?

22.08.2024, 00:00

Michal Vojtíšek, vedec a profesor z pražskej ČVUT, v rozhovore hovorí aj o tom:

  • Prečo je v prípade biopalív dôležité správne skladovanie.
  • Aké problémy môže spôsobiť použitie bionafty.
  • A čo robiť, ak máte na začiatku sezóny problém spustiť motor.

Až desať percent liehu v benzíne a sedem percent oleja (väčšinou z repky olejnej) v nafte – biopalivá sú dnes v rámci snahy o znižovanie emisií v doprave súčasťou väčšiny pohonných hmôt. Ale ako veľmi či málo škodia motorom?

Odborníci už dávno upozorňujú, že určité riziko môžu znamenať pri vozidlách vyrobených zhruba do roku 2000 až 2005. Ich vodiči by mali na pumpách vyberať skôr benzín a naftu s nižším podielom biozložky, hoci ich cena je o pár desiatok centov vyššia.

Spracovanie repky a kukurice na biopalivá

„Biopalivá sú náchylnejšie na problémy, pokiaľ kvalita paliva alebo jeho skladovanie nie sú štandardné, nezodpovedajú normám,“ hovorí medzinárodne uznávaný odborník na emisie spaľovacích motorov Michal Vojtíšek, vedec a profesor z pražskej ČVUT a Technickej univerzity v Liberci.

Ako si s biopalivami, ktoré dnes obsahujú pohonné hmoty na väčšine púmp, poradia relatívne nové dopravné prostriedky?

Novšie motory, teda zhruba všetky z tohto tisícročia, by mali byť pripravené na nejaký podiel biozložky, to znamená v Európe až 10 percent bionafty a do 10 percent etanolu.

image

Ak máte studňu, musíte si splniť isté povinnosti. O aké ide? (20 otázok a odpovedí)

V Spojených štátoch je to 15 percent etanolu v benzíne; pri nafte záleží, v akom štáte sa tam nachádzate. Benzín je tam s etanolom väčšinou automaticky a nafta je v USA k dispozícii od nulového podielu po 20 percent biozložky alebo až čistá biozložka.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 72% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-08-21 10:54:16 - Feat.: 1 - Title: Zistenie HN: Pepco a Action dostanú konkurenciu. Vieme, v ktorých slovenských mestách sa objaví známy reťazec 02 - Modified: 2024-08-21 09:08:30 - Feat.: 1 - Title: ANALÝZA: Nahliadnutie do hlavy Rusom. Prečo im Kursk neprekáža 03 - Modified: 2024-08-23 12:29:02 - Feat.: 1 - Title: Horúce počasie posiela jablká k zemi. Slováci sa však vynašli, našli riešenie na sucho 04 - Modified: 2024-09-04 09:00:00 - Feat.: 0 - Title: Rekondičné pobyty či odvodová úľava. Na čo majú ešte dôchodcovia nárok? 05 - Modified: 2024-08-21 04:49:34 - Feat.: 1 - Title: Daňové bremeno je rekordné, no vláda chce viac od živnostníkov. Skoncujme s 19. storočím, varuje biznis 06 - Modified: 2024-08-24 09:05:29 - Feat.: 1 - Title: Plechovky, žalúzie aj alobal. Kľúčový kov na ich výrobu zlacnel, no efekt pre Slovákov je prekvapivo iný
01 - Modified: 2025-01-02 12:30:00 - Feat.: - Title: Slovenská vedkyňa v Kanade pre HN: Naša technológia dokáže vyčistiť špinavú vodu v Afrike aj v parížskej Seine 02 - Modified: 2025-01-01 20:10:57 - Feat.: - Title: Toto je sumár najzaujímavejších udalostí na trhoch v roku 2024 03 - Modified: 2025-01-01 13:00:00 - Feat.: - Title: 10-tisíc krokov denne je mýtus. Ľudia robia hlavne tieto chyby, varuje tréner o chudnutí po sviatkoch 04 - Modified: 2024-12-31 12:22:22 - Feat.: - Title: Čínska ekonomika by mala za tento rok dosiahnuť rast zhruba päť percent, tvrdí Si Ťin-pching 05 - Modified: 2024-12-30 11:32:31 - Feat.: - Title: Počet krčiem v Anglicku a Walese tento rok klesol pod 39-tisíc
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. január 2025 22:54