Čínsky export áut do Európskej únie bude tento rok prvýkrát vyšší ako európsky vývoz do Číny. Tento vývoj zapríčinila vedúca úloha Číny na trhu s elektromobilmi, keď za tohtoročný druhý štvrťrok vôbec prvýkrát vyrobila viac ako milión áut s elektrickým pohonom. Uvádza to aktuálna štúdia PwC Electric Vehicle Sales Review.
Podľa očakávaní PwC tento rok čínske automobilky do Európskej únie dovezú 440-tisíc všetkých druhov áut, čo bude tvoriť 68 percent čínskeho automobilového exportu. Opačným smerom zamieri len 325-tisíc vozidiel. V minulom roku sa pritom čínske vozidlá prvýkrát dostali nad polovicu všetkých európskych importov, keď Čína vlani do Európy doviezla asi 280-tisíc áut.
Na najvyspelejších svetových trhoch predaja áut s elektrickým či hybridným pohonom tvoria už 37 percent zo všetkých vozidiel. Do piatich rokov by sa mal podľa PwC ich počet vo svete viac ako zdvojnásobiť. Počet elektromobilov stúpne do roku 2029 až o 187 percent.
Trhu vládne Čína
Vo svete sa v tohtoročnom prvom polroku predalo takmer 11 miliónov áut s hybridným alebo čisto elektrickým pohonom, čo je medziročne o 22 percent viac, z toho 4,2 milióna boli čisto elektrické vozidlá.
Predaj áut s konvenčnými motormi naopak klesol o šesť percent. Podiel elektroáut na celkovom predaji tak ďalej vzrástol a v prvom polroku už predstavoval 35 percent zo všetkých vozidiel, zatiaľ čo vlani to bolo necelých 30 percent.
Trhu s elektromobilitou pritom vládne Čína. Z celkových 4,2 milióna predaných elektromobilov sa ich v prvom polroku predalo 2,5 milióna práve v Číne.
"Aj vďaka tomu sa tento rok prvýkrát v histórii do Európy z Číny privezie viac všetkých druhov áut, ako ich poputuje opačným smerom. Samozrejme nemožno v tomto kontexte opomenúť, že napríklad Volkswagen presunul časť svojej výroby práve do Číny a fakticky tak už autá určené pre čínsky trh neexportuje. Tento trend sa ale pomaly začína objavovať aj opačne, ako môžeme vidieť na príklade čínskej automobilky BYD s jej prvou európskou fabrikou v Maďarsku. Avizovanou ambíciou spoločnosti je pritom byť do pár rokov najväčším výrobcom elektroáut v Európe, "upozornil partner PwC a expert na automobilový priemysel Pavel Štefek.
Európa chystá clá
Európa sa chce prílevu čínskych automobiliek brániť a chystá zavedenie ciel, ktorých detailná podoba by mala byť známa v novembri. Predajelektromobilov v Európe pritom ďalej rastie. V prvom polroku sa na desiatich najväčších európskych trhoch predalo 2,8 milióna hybridných a elektrických áut, medziročne o deväť percent viac.
Európskym automobilkám aktuálne klesá predaj čisto elektrických áut, na kľúčových európskych trhoch sa medziročne znížil o dve percentá. Trh tak tento rok ťahajú hlavne hybridy. Dôvodom je ukončenie alebo výrazné zredukovanie dotačných programov na veľkých európskych trhoch.
Štúdia PwC predpokladá, že za päť rokov sa počet elektrických a hybridných áut vo svete viac ako zdvojnásobí zo súčasných 33 miliónov na viac ako 68 miliónov vozidiel. Najrýchlejšie by mal rásť záujem o čisto elektrické vozidlá, ktorých bude o päť rokov jazdiť 34 miliónov, čo predstavuje nárast o 187 percent. Počty hybridov a plug-in hybridov podľa štúdie porastú pomalšie.