Desiatky tisíc odborárov z amerických prístavov ukončia štrajk, ktorý ohrozoval námornú prepravu a obchod. Zástupcovia odborovej organizácie sa dohodli so zamestnávateľmi na tom, že sa vrátia do práce a nechajú do januára čas na vyrokovanie novej pracovnej dohody.
Predbežne sa dohodli na zvýšení miezd, informujú svetové agentúry s odvolaním sa na svoje zdroje.
Na 45-tisíc členov Medzinárodnej asociácie lodných dopravcov (ILA) na východnom pobreží a na pobreží Mexického zálivu začalo štrajkovať v utorok, čo zastavilo kontajnerovú dopravu od štátu Maine v severovýchodnom cípe USA až po Texas na juhozápade.
Prvé výrazné narušenie dopravy
Médiá hovorili o prvom takto výraznom narušení námornej dopravy za posledné polstoročie, ktoré ohrozilo chod americkej ekonomiky pred novembrovými prezidentskými voľbami a vianočnou nákupnou sezónou.
Zamestnanci prístavov sa chceli domôcť zvýšenia miezd a vadila im prebiehajúca automatizácia práce.
Podľa zdroja agentúry Reuters sa po dvoch dňoch protestu so zamestnávateľmi dohodli na tom, že v nasledujúcich šiestich rokoch vzrastú mzdy priemerne o 62 percent.
Konkrétne podmienky novej zmluvy však budú ešte len vyrokované, a odborári na ne hodlajú bez ďalšieho štrajkovania počkať do polovice januára.
Do práce by sa mali vrátiť okamžite po oficiálnom potvrdení tejto zatiaľ nepodpísanej dohody, uviedla agentúra AP.
Kľúčové pre obchod
Cez prístavy na východnom pobreží USA prechádza asi polovica kontajnerovej prepravy amerického zahraničného obchodu. Štrajk desiatok tisíc členov odborov ILA by sa preto mohol prejaviť pomerne rýchlo a stáť niekoľko sto miliónov dolárov denne.
Členovia ILA nakladajú a vykladajú lode a sú zodpovední za údržbu prístavnej techniky. Ich odborový zväz poukazuje na miliardové zisky v kontajnerovej doprave.
Podľa webu denníka The Wall Street Journal požadoval pri rokovaniach zvýšenie príjmov o 77 percent počas štyroch rokov. Zamestnanci tiež chceli zavedenie ochranných opatrení proti automatizácii, ktoré by mohli viesť k strate pracovných miest.