Popredné nemecké automobilky vyzvali Brusel a Peking, aby sa snažili vyjednať dohodu, ktorá by odvrátila hroziace clá na dovoz elektromobilov vyrábaných v Číne. Ich výzva je zdôraznením obáv z toho, čo by eskalujúci obchodný konflikt mohol znamenať pre podniky, uviedla agentúra Reuters.
Európska komisia dnes získala dostatočnú podporu členských štátov Únie pre zavedenie ciel. Hlasovanie tak postavilo štáty ekonomiky závislé od Číny, ako je Nemecko, proti členským štátom, ktoré sú na Čínu menej napojené. Prípad je najväčším obchodným stretom Európskej komisie s Čínou za desaťročia.
Fatálny signál
"Dnešné hlasovanie je fatálnym signálom pre európsky automobilový priemysel. Teraz treba rýchle dohody medzi Európskou komisiou a Čínou, aby sa zabránilo obchodnému konfliktu, v ktorom nikto nezíska, "uviedol generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse. Skutočnosť, že Nemecko hlasovalo proti clám, je dôležitým znamením a zvyšuje šance na rokovanie dohody, dodal Zipse.
Nemecké automobilky by boli najviac vystavené prípadným odvetným protiopatreniam, pretože podľa štatistík mala Čína na ich vlaňajšom predaji takmer tretinový podiel. A hoci sa väčšina vozidiel predávaných v Číne v krajine aj vyrába, mnoho luxusných modelov sa stále dováža z Nemecka.
"Obchodný konflikt pozná iba porazených," dodala prezidentka nemeckej automobilovej lobistickej skupiny VDA Hildegard Müllerová. Navrhované clá podľa nej ďalej zvýšia riziko vzájomného obchodného konfliktu a tiež výrazne zdražejú autá pre spotrebiteľov. Prípadné škody spôsobené clami môžu byť podľa nej väčšie ako ich potenciálne prínosy.
Mercedes-Benz uviedol, že clá sú chybou, a vyzval eurokomisiu, aby ich zavedenie odložila a umožnila ďalšie rokovanie o dohode. Medzi dvoch popredných akcionárov automobilky patrí čínska firma Beijing Automotive Group a predseda firmy Geely Li Šu-fu.
Popredný európsky výrobca automobilov Volkswagen, ktorý vlastní väčšinu v automobilke Porsche, tiež vyzval obe strany na nájdenie "politického riešenia" a dodal, že clá nezvýšia konkurencieschopnosť európskeho automobilového sektora. Podľa Volkswagenu je dohoda stále možná, až kým budú clá oficiálne zavedené, a to koncom októbra.
Clá na elektromobily
Čínske ministerstvo obchodu dnes odsúdilo rozhodnutie Únie uvaliť clá na elektromobily vyrobené v Číne a označilo ich za nespravodlivé a nerozumné. Vyjadrilo však nádej, že obe strany môžu vyriešiť túto otázku rokovaniami. Konzultácie na technickej úrovni s Úniou podľa ministerstva pokračujú a mali by sa obnoviť v pondelok.
Čína upozornila, že prijme všetky opatrenia, aby ochránila záujmy čínskych podnikov. Rozhodnutie Únie podľa ministerstva obmedzí obchod Číny s Európou, zbrzdí prechod Európy na udržateľnú energetiku a oneskorí pokrok v celosvetovom úsilí o riešenie zmeny klímy.
Svetové postavenie Číny vo výrobe elektromobilov je výsledkom hospodárskej súťaže a inovácií, nie štátnych dotácií, ako uvádza eurokomisia, dodalo čínske ministerstvo.
Maďarský premiér Viktor Orbán po rozhodnutí uviedol, že to, čo chce Únia urobiť, je ekonomická studená vojna. Nemecký minister financií Christian Lindner, španielsky minister hospodárstva Carlos Cuerpo aj taliansky minister priemyslu Adolfo Urso boli vo vyjadrovaní opatrnejší, všetci však vyjadrili názor, že je potrebné spolupracovať a ďalej rokovať s Čínou, aby sa predišlo obchodnej vojne, ktorá by bola škodlivá pre všetkých.
Švédsky minister zahraničného obchodu Benjamin Dousa dodal, že najlepšie by bolo, keby Čína a Únia v súvislosti s týmto problémom dospeli k spoločnej dohode.
Clá naopak privítal hovorca francúzskeho združenia výrobcov automobilov PFA. "Je dobré, že rozhodnutie o prijatí ciel získalo podporu členských štátov. Sme za voľný obchod, ale v rámci spravodlivých pravidiel, "uviedol.
Kriticky sa k clám na autá vyjadril aj francúzsky zväz výrobcov koňaku, ktorý sa obáva odvetných ciel. "Francúzske úrady nás opustili. Nechápeme, prečo je naše odvetvie takto obetované. "Negatívnych dopadov na svoje podnikanie kvôli možnému zavedeniu odvetných ciel na bravčové sa obáva tiež španielske združenie mäsového priemyslu ANICE.