Rozhodnutie zasiahne napríklad automobilku BYD. ILUSTRAČNÉ FOTO: Reuters
StoryEditor

Prehlasovali nás. Únia prijala kladivo na čínske e-autá, odvetný krok zabolí najmä náš Volkswagen a Jaguar

04.10.2024, 14:19
  • Autá dovážané z Číny boli donedávna zaťažené clom na úrovni desať percent. 
  • K nim sa však po vyšetrovaní Európskej komisie pridali aj dodatočné clá. Tie sú od júla nad rámec tých doterajších na úrovni 17,4 až 45 percent.
  • Nižšie sadzby boli uvalené na výrobcov, ktorí s Komisiou pri vyšetrovaní spolupracovali. 
  • Príkladom nespolupráce bol napríklad výrobca SAIC, na ktorého produkty bude uvalená najvyššia sadzba. 
  • Proti týmto opatreniam reagovali členské krajiny nejednotne. 

Štátom dotovaný automotive segment v Číne pripomína v posledných rokoch tlakový hrniec. Tlačí na čoraz vyššiu produkciu, tú však trh už roky nedokáže absorbovať. Ich vozidlá, najmä elektromobily, sú navyše často kvalitné, bezpečné, softvérovo vyladené a hlavne lacné.

Prečo európske clá nezastavia čínske elektromobily.

A to je pre Európsku úniu, ktorá ročne vyprodukuje približne 11 miliónov vozidiel, veľký problém.

image

Jednodňové známky idú na dračku. V predaji porážame Čechov aj Maďarov, budúci rok však príde úpadok

Aj preto sa Brusel odhodlal k bezprecedentnému kroku, ktorý pravdepodobne odštartoval obchodnú vojnu. Po rozsiahlom vyšetrovaní Európskej komisie totiž odhalil tichú podporu Pekingu tamojším výrobcom, a tak sa na nich rozhodol uvaliť dočasné dodatočné clá.

Otázne však bolo, či sa zmenia aj na trvalé. Odpoveď prinieslo piatkové hlasovanie členských štátov, ktoré kladivo na čínske e-autá podporilo.

„Návrh Európskej komisie na zavedenie definitívnych vyrovnávacích ciel na dovoz batériových elektrických vozidiel z Číny dnes získal potrebnú podporu členských štátov Európskej únie,“ uviedla v piatok Komisia.

Návrh malo pritom podporiť desať krajín, päť ich malo byť proti a 12 sa hlasovania zdržalo. Proti ich zavedeniu sa spolu s Nemeckom malo vyjadriť aj Slovensko.

Prekvapivý rozkol medzi krajinami aj výrobcami

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 74% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-03 17:43:21 - Feat.: 1 - Title: Plán Únie na posilnenie zbrojárskeho priemyslu môže zaostať za ambíciami, tvrdia audítori 02 - Modified: 2024-10-03 16:30:00 - Feat.: 1 - Title: Môže Čína ohroziť USA? Trapas s jadrovou ponorkou rozvíril pochybnosti 03 - Modified: 2024-10-03 12:03:49 - Feat.: 1 - Title: Francúzsko plánuje novú daň, dotkne sa menej ako percenta domácností 04 - Modified: 2024-10-04 11:27:24 - Feat.: 1 - Title: Saková rozdelila miliónové dotácie. Úspešný bol baterkový projekt v Novákoch, no aj firmy českého miliardára 05 - Modified: 2024-10-02 17:15:02 - Feat.: 1 - Title: Macron v Berlíne podporil sankčné clá Európskej únie na elektromobily z Číny 06 - Modified: 2024-10-02 09:23:16 - Feat.: 1 - Title: Ficova vláda spojila sporné nápady Kažimíra aj Mikloša. Kombináciou starých riešení vzniká daňové cunami 07 - Modified: 2024-10-02 07:06:56 - Feat.: 1 - Title: Čína sa obrátila na Svetovú obchodnú organizáciu pre clá, ktoré zaviedla Kanada
01 - Modified: 2024-11-20 07:56:00 - Feat.: - Title: Čína dúfa, že Nemecko by jej mohlo pomôcť vyriešiť clá na jej elektromobily v Európskej únii 02 - Modified: 2024-11-20 07:26:19 - Feat.: - Title: Ceny ropy sa takmer nemenia, Brent sa drží na úrovni 73 dolárov za barel 03 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 04 - Modified: 2024-11-19 09:21:40 - Feat.: - Title: EÚ chce prinútiť čínske firmy, aby zdieľali technológie s európskymi partnermi, píše Financial Times 05 - Modified: 2024-11-19 08:16:17 - Feat.: - Title: Odvetné clá zo strany Ázie zasiahnu ekonomický rast regiónu, tvrdí Medzinárodný menový fond
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
20. november 2024 11:02