Prevádzkový zisk japonskej automobilky Toyota Motor v druhom štvrťroku jej finančného roka klesol o 20 percent na 1,16 bilióna jenov (vyše šesť miliárd eur).
Zaznamenal tak prvý štvrťročný pokles za dva roky. Dôvodom boli slabší predaj a problémy s výrobou na dvoch dôležitých trhoch, a síce v Japonsku a v Spojených štátoch. Firma o tom dnes informovala v tlačovej správe.
Automobilka bola na začiatku tohto roka na rekordnej ziskovej vlne. Zameranie na hybridné modely jej pomáhalo ťažiť z rastúceho záujmu spotrebiteľov o cenovo dostupnejšie vozidlá ako sú elektromobily.
Silná konkurencia čínskych značiek, pozastavenie výroby dvoch modelov v USA a problémy s kvalitou v divízii Hino Motors vyrábajúce nákladné autá a autobusy však v posledných mesiacoch začali rásť spomaľovať.
Výsledky sú zhruba v súlade s očakávaním analytikov v ankete spoločnosti LSEG, ktorí čakali zisk 1,2 bilióna jenov (vyše šesť miliárd eur). Tržby sa za tri mesiace do konca septembra zvýšili o 9,7 percenta na 11,44 bilióna jenov (vyše 66 miliárd eur).
Skupina za šesť mesiacov svojho finančného roka predala 5,37 milióna vozidiel, čo je o štyri percentá menej ako v rovnakom období vlani.
Predaj v Japonsku klesol o 12,4 percenta, najmä kvôli zastaveniu výroby niekoľkých modelov po škandáloch s certifikáciou. Finančný rok 2025 začal v apríli.
Vzhľadom na slabšiu výrobu v prvej polovici roka Toyota znížila cieľ výroby áut na súčasný fiškálny rok o jedno percento na 10,85 milióna kusov. To je o 240-tisíc menej ako v predchádzajúcom roku.
Spoločnosť však potvrdila výhľad prevádzkového zisku na celý finančný rok 2025, a to na 4,3 bilióna jenov (vyše 24 miliárd eur). Pri tržbách čaká rast o dve percentá na 46 biliónov jenov (vyše 277 miliárd eur.)