Nemecký automobilový koncern Volkswagen (VW) plánuje zatvárať výrobné závody v Nemecku vo všetkých scenároch, ktoré predložil zástupcom zamestnancov. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedla predsedníčka závodnej rady Volkswagen Daniela Cavallová.
Automobilka podľa nej prekročila hneď niekoľko červených línií. Jej kolega Thorsten Gröger, ktorý vedie vyjednávanie za odborovú centrálu IG Metall, podľa agentúry Reuters dodal, že zamestnanci sú pripravení k ústupkom, ktoré by firme ušetrili až 1,5 miliardy eur. Vedenie v internej správe zamestnancom návrh možných ústupkov schválilo.
Žiadajú alternatívny plán
Cavallová manažment automobilky požiadala o predloženie alternatívneho plánu, ktorý zaistí budúcnosť všetkých tovární v krajine. "Tieto veľké problémy nemôžeme vyriešiť len tým, že sa pozrieme na náklady práce," povedala Cavallová.
V opačnom prípade sú podľa Grögera zamestnanci pripravení na rozpútanie boja, "aký táto republika nezažila už desiatky rokov".
Tlačovú konferenciu zástupcovia zamestnancov usporiadali deň pred tretím kolom vyjednávania s vedením Volkswagenu. Odbory "dávajú na stôl" úspory v objeme 1,5 miliardy eur, povedal Gröger.
Konkrétne ponúka, že ďalšie zvýšenie miezd by bolo na obmedzenú dobu prevedené do fondu ako pracovný čas a zatiaľ nebude vyplatené. To by podľa neho umožnilo flexibilné skrátenie pracovného času bez znižovania počtu zamestnancov.
Na oplátku IG Metall a závodná rada požadujú záruky ohľadom zachovania závodov a pracovných miest. Konkrétne chcú obnoviť dohodu, ktorú Volkswagen v septembri zrušil. Týkať by sa mala šiestich západonemeckých závodov so 125-tisíc zamestnancami v Dolnom Sasku a Hesensku, ale aj troch závodov vo východonemeckom Sasku.
Uvítali otvorenosť opatreniam
Vedenie automobilky v internej správe zverejnenej na intranete Volkswagenu uvítalo, že odbory sú otvorené opatreniam smerujúcim k zníženiu nákladov na pracovnú silu. Pod správou je podpísaný člen predstavenstva pre ľudské zdroje Gunnar Kilian, podľa neho však uzavretie tovární stále nemožno vylúčiť.
"Vo štvrtok sa pri vyjednávaní pustíme do podrobnej výmeny názorov, aby sme návrhy finančne zhodnotili," dodal Kilian. Pre vedenie je podľa neho zásadné udržateľné dosiahnutie finančných cieľov a konkurencieschopnosť.
Podľa analýzy agentúry Reuters vychádzajúcej z memoranda rady zamestnancov sú náklady Volkswagenu na pracovnú silu výrazne vyššie ako pri konkurencii. Podiel príjmov vynaložených na pracovnú silu vo Volkswagene celosvetovo klesol z 18,2 percenta v roku 2020 na 15,4 percenta v roku 2023.
Konkurenčné BMW, Mercedes-Benz alebo Stellantis v roku 2023 na zamestnancov vynaložili 9,5 až 11 percent. Pri šiestich západonemeckých závodoch Volkswagenu, ktorým hrozí uzavretie, sa náklady na zamestnancov pohybujú medzi 15,8 a 17,5 percenta príjmov.