Viac ako desaťtisíc zamestnancov automobilky Volkswagen (VW) v Nemecku sa dnes zapojilo do výstražného štrajku. Na výzvu odborového zväzu IG Metall prerušili prácu v deviatich z desiatich závodov koncernu v Nemecku, vrátane ústredia vo Wolfsburgu či troch tovární v Sasku.
Štrajk bol naplánovaný zakaždým zhruba na dve hodiny a opakovať sa má v každej smene. Odborári protestujú proti ohlásenému rozsiahlemu prepúšťaniu, znižovaniu miezd a pravdepodobnému zatváraniu tovární automobilky v Nemecku.
Pripoja sa postupne
Odborári protestujú proti ohlásenému rozsiahlemu prepúšťaniu, znižovaniu miezd a pravdepodobnému zatváraniu tovární automobilky v Nemecku.
O 9:30 začal štrajk v továrni v saskom Cvikove (Zwickau), o 10:00 sa pridali zamestnanci tovární vo Wolfsburgu, Hannoveri, Emdene, Braunschweigu, Salzgitteri a Saskej Kamenici (Chemnitz). O 12:00 začal protest v známej sklenenej továrni v Drážďanoch a o 12:30 v Kasseli-Baunatale. Nepripojili sa len závody v Osnabrücku.
Vo všetkých štrajkujúcich továrňach sa práca zastavila dočasne, podľa plánov odborárov sa zhruba po dvoch hodinách výroba mala opäť rozbehnúť, a to do ďalšieho prerušenia v nadväzujúcej smene.
Na demonštrácii vo Wolfsburgu predsedníčka zamestnaneckej závodnej rady Daniela Cavallová ostro kritizovala vedenie firmy. "Sme pripravení na obe varianty: zblíženie aj eskaláciu," povedala.
"Keď to bude potrebné, bude to jeden z najtvrdších konfliktov, aké Volkswagen kedy videl," uviedol oblastný manažér IG Metall pre Dolné Sasko Thorsten Gröger. Podľa odborárov nebude kvôli výstražnému štrajku zmontovaných zhruba tisíc vozidiel. Vedenie podniku uviedlo, že prijalo opatrenia, ktoré by mali dopady štrajku minimalizovať.
Na proteste v Hannoveri odborár Sascha Dudzik obvinil vedenie koncernu, že chce nechať zaplatiť zamestnancov za svoje vlastné chyby. "My sme tie rozhodnutia neurobili - urobili ich milionári na čele VW," povedal podľa agentúry Reuters.
"Hovoria, že sme drahší ako robotníci v Bratislave alebo v Číne. Zaujímalo by ma, aké je porovnanie pri platoch manažmentu," povedal ďalší z odborárov z hannoverskej továrne Stavros Christidis. "Vo futbale končia tréneri, keď nevyhrávajú. Vo VW je to naopak. Potrestaní sú hráči," povedala agentúre Reuters Lucia Helmová, ktorá tiež pracuje v továrni v Hannoveri.
Vedenie zvýšenie miezd odmieta
Spor sa týka miezd približne 120-tisíc zamestnancov v závodoch kmeňovej značky Volkswagen, kde platí osobitná dohoda o mzdách, a ďalších desaťtisíc zamestnancov VW v Sasku, ktorých mzdy sú tiež naviazané na túto dohodu.
Vedenie odmieta akékoľvek ich zvýšenie, vzhľadom na ťaživú situáciu koncernu plánuje naopak zníženie miezd o desať percent. Na stole je tiež uzavretie závodov a prepúšťanie. Obe strany sporu sa stretnú k ďalšiemu kola rokovaní o mzdách 9. decembra.
Odborári už skôr uviedli, že sú pripravení k ústupkom, ktoré by firme ušetrili až 1,5 miliardy eur, požadovali však záruky ohľadom zachovania závodov a pracovných miest. Vedenie koncernu to odmietlo. Tvrdí, že musia náklady v Nemecku znížiť na úroveň konkurencie, ale aj tovární koncernu Volkswagen v strednej a východnej Európe a Južnej Amerike.
Európsky automobilový priemysel sa stretáva s niekoľkými problémami kvôli slabému predaju áut v regióne a konkurencii ázijských výrobcov, ktorí ponúkajú lacnejšie elektromobily.
Naposledy sa konali štrajky vo veľkých závodoch Volkswagenu v Nemecku v roku 2018. Vtedy sa ich podľa IG Metall zúčastnilo viac ako 50-tisíc zamestnancov zo šiestich závodov na západe krajiny.