Makoto Učida, šéf Nissanu, varoval začiatkom novembra pred „extrémne náročnou situáciou“ automobilky. Predstavil kľúčové body strednodobého plánu, ktorý má situáciu zvrátiť. Vedenie značky si tiež znížilo platy s tým, že Nissan prechádza do „núdzového režimu“. Teraz hľadá silného akcionára a partnera, prvou voľbou je Honda.
Honda, druhá najväčšia japonská automobilka, a Nissan, tretia najväčšia, rokujú o prehĺbení väzieb, a to vrátane možnosti založenia holdingu.
„Rovnako ako ostatné zahraničné automobilky, Honda aj Nissan stratili pôdu pod nohami v Číne, najväčšom automobilovom trhu na svete, kde BYD a ďalšie domáce značky získavajú spotrebiteľov elektroautami a hybridmi s novým inovatívnym softvérom,“ píše Reuters.
Japonsko predbehla Čína
Obe automobilky majú problém, o ktorom vedia, a snažia sa ho teraz spoločne vyriešiť. Jeho meno je elektromobilita. Honda v nej zaspala úplne a teraz sa snaží dohnať stratu. Nissan síce patril s Leafom k priekopníkom, ale odvtedy skôr prešľapuje na mieste a zvyšok sveta ho predbehol.
V tohtoročnom druhom štvrťroku sa zisk spoločnosti Nissan medziročne prepadol o 85 percent. Zdá sa teda, že dohoda bude hlavne o jeho záchrane.
„Ani Honda však na tom nie je úplne optimálne. Jej elektromobily sa tiež nepredávajú tak, ako by spoločnosť potrebovala, a budúci rok by mohlo byť ešte horšie,“ uviedol pre Reuters analytik Sanširo Fukao.
Honda minulý mesiac oznámila 15-percentný pokles štvrťročného zisku, je zasiahnutá poklesom v Číne a prepúšťa v tamojších fabrikách. Nissan plánuje celosvetovo zrušiť deväťtisíc pracovných miest a výrobnú kapacitu osekať o 20 percent. Cieľom je ušetriť v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov asi 2,6 miliardy dolárov.
Minulý mesiac Nissan uviedol, že jeho polročný čistý zisk klesol o viac ako 90 percent oproti predchádzajúcemu roku a znížil svoju prognózu ročného prevádzkového zisku o 70 percent. „Nissan sa potáca v kríze v dôsledku slabého dopytu v Číne a USA, čo japonskú automobilku prinútilo k drastickým opatreniam na zníženie nákladov,“ vysvetľuje Autoweek.
„Akákoľvek fúzia by čelila značnej americkej kontrole. Nastupujúci prezident Trump by mohol požadovať ústupky od Hondy a Nissanu, aby schválil akúkoľvek dohodu. Počas svojho prvého funkčného obdobia Trump hrozil clami na japonské vozidlá,“ pripomína magazín.
„Závislosť oboch značiek na Amerike je teraz mimoriadne veľkou témou. Novo zvolený americký prezident Donald Trump sľubuje clá na dovážané automobily. Honda aj Nissan majú síce svoje výr...
Zostáva vám 85% na dočítanie.