Tri najväčšie letecké spoločnosti v Číne, nad ktorými má kontrolu vláda v Pekingu, rýchlo expandujú na európskom trhu. Využívajú to, že môžu na trasách medzi Európou a Čínou využívať najkratšie cesty cez Rusko, zatiaľ čo európskym dopravcom vo využití rovnakej cesty bránia sankcie. Napísal to dnes britský denník Financial Times (FT).
Sankcie sú výsledkom sporu medzi západnými štátmi a Ruskom kvôli vojne na Ukrajine.
Rušenie letov kvôli sankciám
Západní dopravcovia obmedzili priame lety do Číny a napríklad aerolinky Scandinavian Airlines, Lufthansa, British Airways a Virgin Atlantic sa vlani rozhodli niektoré lety do pevninskej Číny úplne zrušiť. Zdôvodňujú to práve dopadom sankcií, kvôli ktorým sú čínski rivali schopní ponúknuť cestujúcim cenovo výhodnejšie letenky.
Moskva zakázala väčšine európskych leteckých spoločností vstup do ruského vzdušného priestoru v roku 2022. Reagovala tak na sankcie, ktoré západné štáty uvalili na Rusko za jeho vojenskú inváziu na Ukrajinu z februára toho istého roku. Výsledkom je, že európskym aerolinkám trvá cesta do Číny dlhšie, keď musia oblietavať Rusko, nehovoriac o vyšších nákladoch na palivo.
"Európski dopravcovia jednoducho nie sú konkurencieschopní," povedal David Yu, ktorý sa na New York University v Šanghaji špecializuje na odvetvie leteckej dopravy.
Posilnenie letov
Tri najväčšie čínske aerolinky - Air China, China Eastern a China Southern - však napriek posilneniu letov stále hlásia straty. Ich súhrnná prepravná kapacita medzi Čínou a západnou Európou pritom vlani v októbri bola oproti rovnakému mesiacu v roku 2019 vyššia o 18 percent, upozornil analytik spoločnosti DBS Jason Sum.
Uvedené tri čínske aerolinky za deväť mesiacov minulého roka v porovnaní s predcovidovým rokom 2019 prudko zvýšili pravidelné lety do Británie, Španielska a Talianska.
Poradenská spoločnosť Ishka uvádza, že ide o nárast o 25 až 45 percent. Analytik švajčiarskej banky UBS Eric Lin potom upozornil, že čínski dopravcovia sú schopní tiež ponúknuť na trasách medzi Čínou a západnou Európou letenky o päť až 35 percent lacnejšie ako ich európski rivali.
Výzva na rovnaké podmienky
Európske aerolinky sa na problémy so sankciami a na nemožnosť lietať nad ruským územím sťažovali už vlani v októbri. Vyzvali preto Európsku komisiu (EK) k väčšiemu úsiliu o zabezpečenie rovnakých podmienok v tomto odvetví.
Šéf najväčšej nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa Carsten Spohr na tlačovej konferencii vedúcich predstaviteľov európskeho sektora leteckej dopravy v Bruseli vtedy uviedol, že na zabezpečenie spravodlivej hospodárskej súťaže by sa malo požadovať, aby sa Rusku vyhýbali všetky lety do Európy.
Letecké spoločnosti zo Spojených štátov u americkej vlády presadili, aby udržala prísny limit počtu priamych spiatočných letov do Číny, a tým zastavila ďalšie pokusy čínskych aeroliniek expandovať na americkom trhu.
Šéfovia západných leteckých spoločností pri súkromných rozhovoroch spochybňujú úroveň dopytu po cestovaní s čínskymi aerolinkami a niektorí si tiež myslia, že taká rýchla expanzia je pre čínske letecké spoločnosti stratová.
Politická motivácia
Analytici potom upozorňujú, že v hre je aj politická motivácia, a poukazujú na to, že Peking uľahčuje bezvízové pobyty, aby nalákal turistov späť do Číny.
"Ekonomika v Číne klesá, cestovný ruch ešte nie je späť a obchod sa stále ešte zotavuje," cituje Financial Times jedného z čínskych manažérov z odvetvia leteckej dopravy. Turistiku ochromili najmä dopady pandémie covidu-19. "Musíte posilniť konektivitu, aby do Číny prúdilo viac ľudí," dodal.
Hlavní čínski dopravcovia tiež posilňujú lety na Blízky východ, najmä v dôsledku expanzie obchodnej aktivity medzi najväčšou ázijskou ekonomikou a regiónom Perzského zálivu.
Čína prehlbuje ekonomické väzby aj so Saudskou Arábiou. Letecké spojenie medzi Čínou a touto časťou sveta sa za päť rokov zvýšilo o desiatky až stovky percent, uvádza spoločnosť Ishka.