Vývoz ropy z hlavného ruského tichomorského terminálu zostáva silný. Odosielateľom aj obchodníkom sa darí obchádzať nové sankcie USA a získať nové plavidlá, aby udržali export ropy v pohybe, informuje agentúra Bloomberg.
Washington začiatkom minulého mesiaca zaviedol nové sankcie zamerané na obchodníkov, poisťovateľov a 183 plavidiel v tzv. tieňovej flotile, ktorá umožnila Rusku dostať ropu na svetové trhy.
Údaje o sledovaní lodí od spoločnosti Kplerz ukázali, že medzi 30. januárom a 16. februárom nebol žiadny zo 16 tankerov, ktoré naložili ropu v tichomorskom prístave Kozmino pri Vladivostoku, na americkom sankčnom zozname.
Obchodníci s ropou pozorne sledujú schopnosť Ruska dodávať ropu na svetové trhy, pričom priame rozhovory medzi USA a Ruskom v Saudskej Arábii o možnom urovnaní sporu na Ukrajine vyvolávajú otázky, či bude možné uvoľniť sankcie.
Aj toky ropy z Iránu, ďalšieho cieľa amerických sankcií, sa ukázali ako podobne odolné.
Od konca januára boli mnohé plavidlá, ktoré sa podieľali na obchode s ruskou ropou nové a plavili sa pod tzv. vyhovujúcimi vlajkami, vrátane vlajok Panamy, Cookových ostrovov, Sierry Leone a Džibutska. Všetky náklady okrem jedného smerovali do Číny. Väčšinu lodí, podľa údajov Equasis, vlastnili spoločnosti registrované v Šanghaji, Hongkongu a na Seychelách.
Sadzby za prepravu na trase z Kozmina do Ázie sa po najnovších sankciách USA najskôr zvýšili a následne klesli. V súčasnosti je poplatok asi päť miliónov dolárov za troj- až päťdňovú plavbu do Číny, v závislosti od lodných maklérov a čínskej rafinérie. To je nárast z 1,5 milióna dolárov pred 10. januárom, ale menej ako nedávne maximum.