Clá, ktoré od utorka zaviedli Spojené štáty na dovoz tovaru z Kanady a Mexika, doľahnú z európskych automobiliek hlavne na Stellantis a Volkswagen.
Uviedla to agentúra Bloomberg, ktorá sa odvoláva na svoje odhady. Podľa nich clá v tomto roku znížia európskym automobilkám zisky celkom o 5,88 miliardy eur, z toho zďaleka najviac práve dvom spomínaným.
Výrobne v Mexiku
Automobilky využívajú Mexiko ako výrobnú základňu, z ktorej potom autá vyvážajú na americký trh. Autá alebo ich diely sa ale do USA dovážajú aj z Kanady. Administratíva prezidenta Donalda Trumpa zaťažila dovoz z oboch krajín 25-percentným clom.
Stellantis, pod ktorý patria značky ako Jeep, Ram, Chrysler a Dodge, môže tento rok do USA doviezť z Kanady a Mexika zhruba 417-tisíc automobilov, napísal v utorok analytik Michael Dean z Bloomberg intelligence. Ak nebudú zavedené žiadne zmierňujúce opatrenia, potom môže tento rok kvôli clám zisk Stellantisu klesnúť o 3,44 miliardy a zisk Volkswagenu o 1,77 miliardy eur, odhaduje analytik.
"Existuje iba obmedzený priestor na to, aby šli tieto dodatočné náklady preniesť na kupujúcich, keď sa v USA zvyšujú zľavy, ktoré v priemere dosahujú 2-tisíc dolárov, a keď je tam silná konkurencia a nadmerné kapacity," napísal Dean. "Podľa nepravdepodobného scenára, kedy by sa celý ten poplatok preniesol na kupujúcich, by sa ceny zvýšili o 6-tisíc až 10-tisíc dolárov (5600 až 9334 eur)," dodal.
Mínusy na burzách
Kvôli dopadom amerických ciel na európske automobilky v utorok výrazne oslabili práve akcie Stellantisu. Na burze v Miláne klesli o viac ako šesť percent a dostali sa najnižšie od začiatku minulého decembra.
Prioritné akcie Volkswagenu vo Frankfurte nad Mohanom odpísali cez štyri percentá, strácali ale aj akcie nemeckých automobiliek BMW a Mercedes-Benz Group.
Medzinárodná ratingová agentúra S&P Global tento týždeň upozornila aj na dopady plánovaných 25-percentných ciel na dovoz tovaru z Európskej únie do Spojených štátov.
Dátum ich zavedenia Američania zatiaľ neoznámili. Pokiaľ budú avizované clá platiť, potom najviac doľahnú na Českú republiku, Slovensko a ďalšie krajiny v regióne, uviedla agentúra. Značný vplyv bude mať práve nemecký automobilový sektor, ktorý je s ekonomikami niektorých stredoeurópskych krajín silne previazaný.

