Na českej železnici by do roku 2050 malo vzniknúť až 767 kilometrov vysokorýchlostných tratí. Stavba prvého úseku rýchlostnej trate medzi Brnom a Přerovom by sa mala začať v najbližších týždňoch.
Vyplýva to z vízie pre rozvoj dopravnej infraštruktúry, ktorú dnes novinárom predstavil český minister dopravy Martin Kupka. Vízia počíta aj s prestavbou železničných uzlov v Prahe av Brne.
„Celková dĺžka plánovaných tratí je 767 kilometrov, z toho 484 kilometrov je už vo fáze projektu. Tieto vysokorýchlostné trate budú kľúčové pre zabezpečenie rýchlej a efektívnej dopravy medzi mestami i susednými krajinami, čo prispeje k ekonomickému rastu a zvýšeniu konkurencieschopnosti Českej republiky na európskom trhu,“ povedal Kupka.
Na koľko by vybudovanie celej siete rýchlotratí malo vyjsť, neuviedol.
Stavba prvej rýchlotrate by sa mala začať v najbližších týždňoch, a to medzi Brnom a Přerovom. Na trati sa bude jazdiť rýchlosťou 200 km/h, čo je na hranici konvenčnej a vysokorýchlostnej trate. Nepôjde tak o plnohodnotnú vysokorýchlostnú trať, bude však súčasťou českej siete rýchlych spojení.
Pokročiť by čoskoro mala tiež príprava vysokorýchlostnej trate z Přerova do Ostravy, ktorá je koncipovaná na rýchlosť viac ako 300 km/h. Správa železníc by v najbližších týždňoch mala dostať stanovisko posúdenia vplyvu stavby na životné prostredie (EIA), následne chce začať s výkupom pozemkov.
K ďalším kľúčovým tratiam v rámci vysokorýchlostných spojení potom patrí spojenie z Prahy do Drážďan, kde pokračujú geologické prieskumy pre chystaný tunel pod Krušnými horami.
Výstavba vysokorýchlostných tratí by mala výrazne navýšiť kapacity súčasnej železničnej siete a tiež zrýchliť spojenie na vyťažených tratiach. O výstavbe sa v Česku hovorí už od deväťdesiatych rokov, prípravy však začali až v posledných rokoch.