Ilustračné FOTO: TASR/Barbora Vizváryová
StoryEditor

V Česku pôjdu vlaky rýchlosťou až 300 km/h. Predstavili víziu nových rýchlotratí​

25.04.2025, 11:36
Autor:
ČTKČTK

Stavba prvej rýchlotrate by sa mala začať v najbližších týždňoch, a to medzi Brnom a Přerovom.

Na českej železnici by do roku 2050 malo vzniknúť až 767 kilometrov vysokorýchlostných tratí. Stavba prvého úseku rýchlostnej trate medzi Brnom a Přerovom by sa mala začať v najbližších týždňoch.

Vyplýva to z vízie pre rozvoj dopravnej infraštruktúry, ktorú dnes novinárom predstavil český minister dopravy Martin Kupka. Vízia počíta aj s prestavbou železničných uzlov v Prahe av Brne.

„Celková dĺžka plánovaných tratí je 767 kilometrov, z toho 484 kilometrov je už vo fáze projektu. Tieto vysokorýchlostné trate budú kľúčové pre zabezpečenie rýchlej a efektívnej dopravy medzi mestami i susednými krajinami, čo prispeje k ekonomickému rastu a zvýšeniu konkurencieschopnosti Českej republiky na európskom trhu,“ povedal Kupka.

Na koľko by vybudovanie celej siete rýchlotratí malo vyjsť, neuviedol.

Stavba prvej rýchlotrate by sa mala začať v najbližších týždňoch, a to medzi Brnom a Přerovom. Na trati sa bude jazdiť rýchlosťou 200 km/h, čo je na hranici konvenčnej a vysokorýchlostnej trate. Nepôjde tak o plnohodnotnú vysokorýchlostnú trať, bude však súčasťou českej siete rýchlych spojení.

Pokročiť by čoskoro mala tiež príprava vysokorýchlostnej trate z Přerova do Ostravy, ktorá je koncipovaná na rýchlosť viac ako 300 km/h. Správa železníc by v najbližších týždňoch mala dostať stanovisko posúdenia vplyvu stavby na životné prostredie (EIA), následne chce začať s výkupom pozemkov.

K ďalším kľúčovým tratiam v rámci vysokorýchlostných spojení potom patrí spojenie z Prahy do Drážďan, kde pokračujú geologické prieskumy pre chystaný tunel pod Krušnými horami.

Výstavba vysokorýchlostných tratí by mala výrazne navýšiť kapacity súčasnej železničnej siete a tiež zrýchliť spojenie na vyťažených tratiach. O výstavbe sa v Česku hovorí už od deväťdesiatych rokov, prípravy však začali až v posledných rokoch.

01 - Modified: 2025-11-27 09:07:41 - Feat.: - Title: Autobusy aj MHD prepravili v treťom štvrťroku viac ľudí, vlaky zaznamenali mierny pokles 02 - Modified: 2025-11-26 09:05:40 - Feat.: - Title: Železničnú dopravu medzi Zvolenom a Slatinkou obnovili 03 - Modified: 2025-11-10 13:51:03 - Feat.: - Title: Dve vlakové nehody sú zdvihnutý varovný prst. Je to na zodpovednosti politikov, vraví expert na dopravu Matej 04 - Modified: 2025-11-10 13:52:32 - Feat.: - Title: Obnovenie prevádzky oboch koľají po víkendovej nehode sa uskutoční v priebehu niekoľkých dní, informuje ZSSK 05 - Modified: 2025-11-07 11:53:50 - Feat.: - Title: Pendolino sa vracia na Slovensko. Moderná súprava bude od pondelka opäť premávať na linke z Košíc do Prahy
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. december 2025 17:46