Švédsko povolí malým pivovarom, likérkam či výrobcom vína, aby predávali alkohol turistickým skupinám. Krajina striktne regulujúca predaj alkoholických nápojov zmierni svoje pravidlá a dovolí ich nákup účastníkom platených turistických výprav. Podmienkou je, že sa im dostane riadneho poučenia, napísala agentúra Reuters.
Švédsko dlhé roky obmedzuje predaj liehovín v bežných obchodoch, ktoré smú ponúkať iba nápoje obsahujúce do 3,5 percenta alkoholu. Pre silnejšie nápoje sa záujemcovia musia vypraviť do štátom prevádzkovanej siete obchodov Systembolaget. Tieto predajne majú obmedzenú otváraciu dobu, nemôžu ponúkať alkohol v zľavových akciách a ani ho propagovať.
Švédsky parlament teraz schválil vládny návrh zákona, ktorý zavádza možnosť priameho predaja alkoholu v spomínaných podnikoch. Tie budú od júna môcť ponúkať "suvenírové" množstvo alkoholických nápojov ľuďom, ktorí si zaplatia výpravu so sprievodcom. Najprv si však budú musieť vypočuť poučenie týkajúce sa témy alkoholu.
"Podľa mňa je to až príliš opatrný návrh, ale jasný krok správnym smerom," napísal na sieti X poslanec Ján Ericson, ktorý bol jedným zo 154 zákonodarcov hlasujúcich za. Návrh, ktorým chce pravicová vláda podporiť turistický priemysel a malých producentov nápojov, odmietlo v relatívne tesnom hlasovaní 129 poslancov.
Zmena, ktorá rozdeľuje švédske politiky, je krokom na ceste k obmedzeniu štátneho monopolu na predaj alkoholu, ktorý škandinávska krajina zaviedla začiatkom minulého storočia. Švédsko kvôli nemu pri vstupe do Európskej únie v roku 1995 dostalo výnimku z pravidla o voľnom pohybe tovaru.
Súkromné firmy sa však postupne proti štátnej kontrole predaja ohradzujú a jeden z internetových predajcov vína uspel na najvyššom súde s požiadavkou, aby mohol víno predávať priamo zákazníkom.
Podobne je na tom susedné Fínsko, ktoré obmedzenie uvoľňuje od roku 2017, kedy povolilo predaj piva návštevníkom malých pivovarov. Fínska pravicová vláda predvlani oznámila, že plánuje ďalej uvoľniť pravidlá a povoliť predaj vína na internete av bežných obchodoch.