Rastúci počet maloobchodných spoločností a značiek produktov určených pre spotrebiteľov presúva pozornosť zo Spojených štátov na Európu a ďalšie trhy. Očakávajú totiž, že colná politika amerického prezidenta Donalda Trumpa povedie k zdražovaniu tovaru v USA a následnému poklesu dopytu zo strany amerických spotrebiteľov. Informuje o tom agentúra Reuters.
Európsky internetový predajca módy Zalando, ktorý poskytuje logistické a softvérové služby iným maloobchodníkom, dnes uviedol, že rokuje s potenciálnymi novými klientmi zaujímajúcimi sa o expanziu na európskom trhu. "Vidíme, že značky a maloobchodníci sa skutočne viac zameriavajú na Európu ako na cestu, ako si zaistiť dodatočný dopyt," povedal David Schröder, ktorý je jedným z dvoch výkonných riaditeľov firmy Zalando.
Nemecká módna značka Hugo Boss začala kvôli clám presmerovávať produkty vyrobené v Číne na trhy mimo Spojených štátov. Poukázala na "výrazné zhoršenie" vývoja spotrebiteľských výdavkov v USA, ktoré je dôsledkom rastúcej neistoty ohľadom ekonomiky. "V súčasnej dobe zaujímame celkom opatrný postoj voči správaniu spotrebiteľov v USA," uviedol šéf firmy Hugo Boss Daniel Grieder.
Trumpove clá podľa agentúry Reuters nútia podniky k zmenám zavedených praktík pri výrobe aj predaji. Pre rozhodovanie podnikov o ďalšom postupe bude kľúčové, ako budú spotrebitelia v USA reagovať na zvyšovanie cien v dôsledku ciel.
Plány na zvyšovanie cien niektorého tovaru v USA kvôli clám tento týždeň ohlásil napríklad americký hračkársky gigant Mattel. Zdražovanie v USA avizovala aj talianska módna skupina OTB, medzi ktorej značky patria Diesel, Jil Sander a Maison Margiela, píše Reuters.
Zatiaľ čo predtým sa európske značky chválili svojimi tržbami v USA, teraz sa snažia uisťovať akcionárov, že nie sú na americkom trhu príliš závislé.
Šéf nemeckého výrobcu športového oblečenia a obuvi Adidas Björn Gulden minulý týždeň uviedol, že USA sa na tržbách jeho firmy podieľajú zhruba 20 percentami. Dodal, že na 80 percent aktivít Adidasu nebudú mať Trumpove clá žiadny vplyv.
"Veríme, že v súčasnosti môžeme nabrať na tempe na iných trhoch (ako v USA)," uviedol Gulden. Rast mimo USA by podľa neho mal firme pomôcť pokryť straty, ktoré utrpí v dôsledku amerických ciel.
Väčší dôraz na európsky trh by však mohol viesť k zostreniu konkurenčného boja maloobchodníkov v Európe. To by mohlo komplikovať získavanie nových zákazníkov a vytvárať tlak na znižovanie cien. Čínski internetoví predajcovia lacného tovaru Temu a Shein už zvyšujú výdavky na reklamu v Európe, pretože sa na európskom trhu snažia kompenzovať negatívne dopady ciel na svoje aktivity v USA, píše Reuters.