Európska komisia obvinila prevádzkovateľov čínskej platformy TikTok z porušovania pravidiel Európskej únie kvôli netransparentnosti v reklame. Komisia, ktorá v Európska únia plní aj funkciu protimonopolného úradu, to dnes uviedla v tlačovej správe. TikTok, ktorý patrí čínskej firme ByteDance, sa môže k predbežnému nálezu vyjadriť. Pokiaľ ale podozrenie komisia nevyvráti, hrozí mu pokuta až do šiestich percent z ročného globálneho obratu.
TikTok prevádzkuje platformu na zverejňovanie krátkych videí. Komisia firmu začala vyšetrovať vlani vo februári, a to kvôli podozreniu, že sa neriadia požiadavky podľa únijného nariadenia o digitálnych službách DSA. Prekážalo jej, že TikTok nezverejnil úložisko reklám, čo by umožnilo ľahšie odhaľovať podvody.
"Komisia zistila, že TikTok neposkytuje potrebné informácie o obsahu reklám, používateľoch, na ktorých reklamy cielia, ani o tom, kto za reklamy zaplatil. Navyše úložisko reklám TikToku neumožňuje verejnosti komplexne vyhľadávať reklamy na základe týchto informácií, čo obmedzuje užitočnosť tohto nástroja," uviedla Európska komisia.
TikTok si v posledných rokoch získal značnú obľubu najmä medzi mladými z celého sveta. Len v Európe má zhruba 175 miliónov užívateľov. TikTok samostatne údaje o hospodárení nezverejňuje, agentúra Bloomberg ale v apríli napísala, že spoločnosť ByteDance za minulý rok zvýšila tržby o 29 percent zhruba na 155 miliárd dolárov. Rôzne odhady uvádzajú, že samotný TikTok mal za minulý rok tržby z reklamy okolo 24 miliárd dolárov a že za tento rok by tržby mohli predstavovať až 33 miliárd dolárov.
Začiatkom tohto mesiaca dostal prevádzkovateľ TikToku v Európskej únii pokutu 530 miliónov eur za nedostatky pri ochrane osobných údajov. Sankciu mu vymerala írska Komisia pre ochranu údajov (DPC), ktorá koná v mene Európskej únie. Zároveň TikToku nariadila, že pokiaľ správu dát neuvedie do šiestich mesiacov do súladu s požiadavkami, musí prestať posielať dáta o užívateľoch Únie do Číny. TikTok uviedol, že sa proti rozhodnutiu odvolá.