Na snímke nové autá určené na vývoz čakajú v prístave v Šanghaji 11. mája 2025.  FOTO TASR/AP  
StoryEditor

Západné automobilky strácajú pôdu pod nohami. Iniciatívu preberajú ázijské giganty, ukazuje analýza

04.06.2025, 09:33
Autor:
TASRTASR

Päť zo šiestich najziskovejších výrobcov áut pochádza z Ázie.

Západné automobilky vrátane nemeckých automobilových gigantov nebezpečne zaostávajú za rýchlo sa rozvíjajúcimi ázijskými konkurentmi. Niektoré pritom potenciálne čelia otázkam o svojej dlhodobej životaschopnosti. Vyplýva to z analýzy poradenskej spoločnosti EY. Informuje o tom správa agentúry DPA.

Automobilky čelia kríze, ktorá sa podľa EY tento rok zintenzívni. V prípade niektorých starších výrobcov je ohrozený celý ich obchodný model, uviedol automobilový expert EY Constantin Gall.

image

Brazília žaluje čínsku automobilku BYD kvôli zlým pracovným podmienkam

„Ak budú ich zisky naďalej erodovať, niektorí môžu čeliť otázkam o prežití. Konkurencia v tomto odvetví je v súčasnosti brutálna,“ skonštatoval.

Nová analýza EY sa zamerala na zisky 20 najväčších svetových výrobcov automobilov za 1. štvrťrok a odhalila, že nemecké a americké automobilky strácajú pôdu pod nohami pri príjmoch aj ziskoch, zatiaľ čo ázijské firmy, najmä z Číny, dosiahli výrazné zisky.

Analýza zistila, že päť zo šiestich najziskovejších výrobcov áut pochádza z Ázie.

Gall varoval, že slabý dopyt, vysoké náklady a pomalý prechod na elektrické vozidlá zaťažujú nemecké automobilky. K ich problémom sa pridáva aj pokles podielu na čínskom trhu, kde miestne značky čoraz viac vytláčajú západné.

Napätie na americkom trhu takisto výrazne zasiahne západné automobilky. Nové americké clá vo výške 25 percent na dovoz áut, ktoré v apríli zaviedol prezident Donald Trump, by mohli viesť k miliardovým stratám na oboch stranách Atlantiku, povedal Gall.

image

BYD predbehla Teslu. Čínska automobilka predala v Európe viac elektromobilov

To ešte viac prehĺbi zaostávanie za čínskymi konkurentmi, ktorí nie sú vystavení americkému trhu.

Niekoľko výrobcov automobilov a dodávateľov už oznámilo plány na zníženie nákladov, ale Gall sa domnieva, že samotné znižovanie nákladov nebude stačiť. Čínske firmy ukázali totiž, že rýchlosť, flexibilita a sústredené investície môžu byť efektívnejšie než len kontrola toku peňazí.

 

 

01 - Modified: 2025-01-29 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Trumpova politika a slovenský export 02 - Modified: 2025-01-20 15:53:41 - Feat.: 1 - Title: Finančné trhy reagovali na Trumpa. Porazení vyčkávajú, no víťaz inauguračného dňa je jednoznačný
01 - Modified: 2025-06-05 12:02:03 - Feat.: - Title: Myslíte si o sebe, že poznáte autá? Tento kvíz vás môže rýchlo presvedčiť o opaku 02 - Modified: 2025-05-31 15:45:23 - Feat.: - Title: Minister obrany USA Hegseth varoval pred hrozbou Číny, vyzval k vyšším výdavkom na obranu 03 - Modified: 2025-05-28 17:42:02 - Feat.: - Title: Nemecké automobilky rokujú s americkou stranou o znížení ciel, diskutujú o kreditovom mechanizme 04 - Modified: 2025-05-18 12:54:18 - Feat.: - Title: Tržby aj zisky európskych firiem zaostávajú za koncernmi z USA a Ázie 05 - Modified: 2025-05-12 14:42:46 - Feat.: - Title: Automobilový priemysel je príliš veľký a slabý na pokuty
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
13. jún 2025 03:58