Ilustračná fotografia. FOTO: Reuters
StoryEditor

Rastúci dopyt po elektromobiloch by mohol viesť k nedostatku lítia. Nedostatok bude najmä v Európe

14.06.2025, 13:17
Autor:
TASRTASR

Zatiaľ čo výroba v EÚ by mohla do roku 2030 dosiahnuť 325-tisíc metrických ton ekvivalentu uhličitanu lítneho ročne, dopyt by sa mohol vyšplhať na 792-tisíc ton, čo je viac ako dvojnásobok ponuky.

Rastúci celosvetový dopyt po elektrických vozidlách by mohol do roku 2030 viesť k výraznému nedostatku lítia, najmä v Európe. Súčasné plány na rozšírenie výroby lítia nebudú stačiť na uspokojenie rastúcich globálnych potrieb, uvádza sa v novej štúdii šanghajskej East China Normal University a švédskej University Lund. Správa pochádza z agentúry DPA.

Zatiaľ čo výroba v EÚ by mohla do roku 2030 dosiahnuť 325-tisíc metrických ton ekvivalentu uhličitanu lítneho ročne, dopyt by sa mohol vyšplhať na 792-tisíc ton, čo je viac ako dvojnásobok ponuky, predpokladajú výskumníci. Spoluautor štúdie Čchi-fan Sia označil lítium za rovnako dôležité ako benzín počas priemyselnej revolúcie.

image

Raketový prepad Tesly: Akcie reagovali na verejný spor Muska s Trumpom, spoločnosť spadla pod bilión dolárov

Celosvetové zásoby lítia sú síce značné, v jednotlivých krajinách sú však nerovnomerne rozložené, čo predstavuje veľkú výzvu pri uspokojovaní rastúceho dopytu, uviedol.

Lítium sa používa najmä v lítium-iónových batériách, ktoré majú uplatnenie napríklad v smartfónoch, notebookoch a elektrických automobiloch.

Európa je v súčasnosti takmer úplne závislá od dovozu, pričom medzi kľúčových dodávateľov patrí Čile, Austrália a Čína. Napriek tomu, že sa realizuje niekoľko pilotných projektov, je podľa štúdie nepravdepodobné, že sa kontinent stane sebestačným.

image

Akcie Tesly výrazne oslabujú kvôli nezhodám Muska s Trumpom

Spojené štáty a Čína tiež čelia nedostatku, aj keď menej závažnému. Do roku 2030 by tak produkcia v USA mohla pokryť 90 percent dopytu. Čínska produkcia by mohla dosiahnuť 1,1 milióna ton, čo by však stále nezodpovedalo predpokladanému dopytu 1,3 milióna ton.

Na zmiernenie nedostatku sa v štúdii odporúča rozšíriť výrobu a zároveň znížiť spotrebu lítia. Potenciálne riešenia zahŕňajú nové technológie batérií, ktoré vyžadujú menej lítia alebo ho nevyžadujú vôbec, ako napríklad sodíkovo-iónové batérie, ktoré sa už v Číne používajú v niektorých automobiloch. Bez urýchlených opatrení by obmedzenie dodávok mohlo zmariť globálne ciele v oblasti klímy a energetickej transformácie, varujú autori štúdie.

01 - Modified: 2025-06-11 17:43:17 - Feat.: 1 - Title: Francúzski majitelia Tesly sa sťažujú, že Muskov extrémizmus im spôsobil ujmu 02 - Modified: 2025-06-11 09:49:02 - Feat.: 1 - Title: Elon Musk ľutuje výroky o Trumpovi. Zašli príliš ďaleko, kajá sa
01 - Modified: 2025-12-24 21:05:03 - Feat.: - Title: Zelenskyj ako Santa kradne ľuďom darčeky. Rusi sa vo videu opäť vysmievajú Európe 02 - Modified: 2025-12-24 15:29:10 - Feat.: - Title: Odbyt Tesly v EÚ prudko padá, predaj klesol takmer o 40 percent. Dobieha ju čínsky výrobca BYD 03 - Modified: 2025-12-24 11:18:24 - Feat.: - Title: Rok 2025 prial technologickým firmám. Do popredia by sa v budúcnosti mohli dostať dlhopisy, tvrdí analytik 04 - Modified: 2025-12-23 23:00:00 - Feat.: - Title: Čínske autá budú pre európske automobilky výzvou, nie katastrofou 05 - Modified: 2025-12-22 10:14:37 - Feat.: - Title: Nesprávne predpoklady, hodnotenia a závery. Tvrdenia Reuters o ambíciach Putina sú nepravdivé, reaguje Kremeľ
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2025 01:42