Obchodné väzby medzi USA a EÚ predstavujú asi 30 percent svetového obchodu. Spojené štáty v roku 2024 vyviezli podľa tamojšieho štatistického úradu do EÚ tovar za 504 miliárd USD, zatiaľ čo späť doviezli produkty za 771 miliárd dolárov. Deficit obchodnej bilancie tak predstavoval 267 miliárd USD, čo je medziročne o 38 miliárd USD viac.
Štáty EÚ v roku 2024 vyviezli do USA predovšetkým lieky a farmaceutické výrobky, lieky a motorové vozidlá. Kľúčové odvetvia európskej ekonomiky, ktoré môžu od 1. augusta zasiahnuť clá vo výške 30 percent, predstavujú autá, lietadlá, víno či luxusný tovar.
Americký prezident Donald Trump clá zdôvodňuje tým, že medzi USA a EÚ existuje obchodná nerovnováha v neprospech Američanov.
Výber z najohrozenejších európskych odvetví podľa agentúry AFP:
Lieky
Farmaceutické výrobky sú tovarom, ktorý sa z Európy do Spojených štátov vyváža najviac (podľa Eurostatu 22,5 percenta z celkového objemu v roku 2024), v súčasnosti sú oslobodené od ciel uvalených Washingtonom.
Viaceré farmaceutické firmy už oznámili investície v Spojených štátoch a zároveň vyzvali EÚ, aby uvoľnila svoje regulácie.
Automobilový priemysel
Spojené štáty sú kľúčovým trhom pre európsky automobilový priemysel, ktorý podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) v roku 2024 vyviezol takmer 750-tisíc automobilov v hodnote 38,5 miliardy eur. Väčšinu tohto vývozu, vrátane prémiových sedanov, SUV a športových vozidiel značiek Audi, Porsche, BMW a Mercedes, vyrába Nemecko.
V roku 2024 znamenali predaje napríklad pre Mercedes v USA 23 percent. Tento výrobca tu napokon vyrába aj svoje SUV, ktoré vyváža mimo krajiny. Aj tie budú pravdepodobne ovplyvnené európskymi odvetnými opatreniami.
Dodávky európskeho gigantu Volkswagen do Spojených štátov už v prvej polovici roka prudko klesli po oznámení prvých ciel.
Na automobily a automobilové súčiastky sa už teraz vzťahujú clá vo výške 25 percent.
Letecký priemysel
Súčasné americké clá už silne zaťažujú vysoko globalizovaný letecký a vesmírny sektor. Od 12. marca sa na dovoz hliníka a ocele, kľúčových materiálov používaných v leteckom priemysle, vzťahujú clá vo výške 50 percent.
Dohoda, ktorá bola v posledných mesiacoch rokovaná medzi EÚ a USA, mala zahŕňať výnimky pre letecký priemysel, alkohol a kozmetiku.
Luxusný tovar
Sektor luxusného tovaru reagoval v posledných mesiacoch pomerne zdržanlivo, ale vplyv ciel by mohol byť vážny.
Francúzsky výrobca luxusného tovaru LVMH a popredná svetová spoločnosť v tejto oblasti, generuje štvrtinu svojich tržieb v Spojených štátoch (a 34 percent tržieb z predaja vína a liehovín). Jej šéf Bernard Arnault vyzval európskych predstaviteľov, aby obchodné napätie vyriešili "priateľsky".
Ďalšia francúzska luxusná spoločnosť Hermès, známa svojimi taškami Birkin, uviedla, že prvé desaťpercentné clo zavedené v apríli Donaldom Trumpom bude "plne" kompenzovať zvýšením predajných cien v Spojených štátoch.
Kozmetika
Francúzske a talianske parfumy a kozmetika sú v USA veľkým predajným artiklom.
V roku 2024 napríklad francúzska spoločnosť L‘Oréal generovala 38 percent svojich ročných tržieb v Spojených štátoch. Podľa jej vedenia vyrába necelých 50 percent výrobkov, ktoré predáva, v USA, a to, čo sa do Spojených štátov dováža, sa týka predovšetkým luxusných výrobkov (Lancôme, Yves Saint Laurent, Armani atď.).
V apríli generálny riaditeľ L‘Oréal spomenul možnosť presunúť časť výroby do Spojených štátov.
Gastronómia a víno
Clo vo výške 30 percent je "smrteľnou ranou" pre potraviny "Made in Italy", reagoval dnes hlavný taliansky poľnohospodársky zväz Coldiretti a predpovedal dominový efekt na spotrebiteľské ceny.
Podľa jej prognóz by "s clami vo výške 30 percent dosiahla dodatočné clá pri niektorých symbolických výrobkoch Made in Italy 45 percent pri syroch, 35 percent pri vínach, 42 percent pri tavených paradajkách, 36 percent pri plnených cestovinách a 42 percent pri homogenizovaných džemoch a zaváraninách".
Podľa Zväzu francúzskych vývozcov vína a liehovín (FEVS) sú USA pre Francúzsko popredným trhom pre sektor vína a liehovín, ktorého celková hodnota v roku 2024 dosiahla 3,8 miliardy eur. "Bola by to katastrofa pre celé odvetvie, a to v čase, keď sa odvetvie vína a liehovín už teraz potýka s obrovskými ťažkosťami," uviedol dnes šéf vinárskej pobočky FEVS Jérome Despey.

