Rusko-bieloruské cvičenie Západ síce skončilo pred dvoma dňami, hraničné priechody s Poľskom, ktoré sa práve kvôli týmto manévrom uzavreli, sú však aj naďalej mimo prevádzky. A nie je jasné, kedy sa zase otvoria. Okrem Bielorusov cestujúcich k susedom tým Varšava dusí aj významnú trasu železničnej nákladnej dopravy a obchod Európskej únie s Čínou. Práve tadiaľto sa do Európy dostáva tovar za 25 miliárd eur ročne.
Pôvodne malo byť uzavretie prechodov dočasné. Teraz však Varšava spomína obavy o bezpečnosť poľských občanov a hovorí, že sa prevádzka na hranici obnoví, „keď bude úplne bezpečná“. To v praxi znamená uzavretie na neurčito. Po tejto trase sa pritom doteraz prepravovalo 90 percent železničného nákladu medzi Čínou a EÚ.
Miliardový projekt
Vlani objem nákladu narástol o 10,6 percenta, zatiaľ čo hodnota tovaru vyskočila o takmer 85 percent na 25 miliárd eur, píše portál Politico. Koridor teraz podľa neho predstavuje 3,7 percenta všetkého obchodu medzi Úniou a Čínou, ešte vlani to boli zhruba dve percentá. Trasa je napríklad životne dôležitá pre gigantov online predaja – čínske firmy Temu a Shein, z ktorých si lacné oblečenie a vybavenie domácnosti objednávajú aj Slováci.
Okrem čínskych obchodníkov utrpia prerušením tejto tepny značné škody aj tí poľskí. Štátna spoločnosť PKP Cargo podľa Politica oznámila, že krátkodob...
Zostáva vám 85% na dočítanie.

