Podľa prognóz sa každodenné dochádzanie na súčasných trasách skráti približne o polovicu. FOTO: REUTERS
StoryEditor

Dve linky, 29 kilometrov trás a 29 staníc. Prvé metro v Krakove začne jazdiť o desať rokov

25.09.2025, 09:47
Autor:
TASRTASR

Metro sa má križovať s električkovými linkami 11-krát a so železničnými päťkrát, čím sa stane chrbtovou kosťou celého dopravného systému.

O desať rokov by mali v poľskom Krakove uviesť do prevádzky prvú linku metra. Oznámil to uplynulú stredu primátor Aleksander Miszalski s tým, že projekt počíta s dvoma linkami s celkovou dĺžkou takmer 29 kilometrov a 29 stanicami. Podľa odhadov bude metro denne využívať približne 280-tisíc cestujúcich. Informuje o tom varšavský spravodajca TASR podľa informácií mesta Krakov.

Obe linky metra majú začínať v Nowej Hute a spoločne viesť cez centrum mesta, kde sa rozdelia. Linka M1 bude pokračovať na juhovýchod smerom do Opatkowíc, zatiaľ čo linka M2 povedie do štvrte Kurdwanow. V blízkosti staníc bude žiť takmer 40 percent obyvateľov Krakova, pričom na hlavnom úseku bude interval medzi spojmi približne dve minúty.

Podľa prognóz sa každodenné dochádzanie na súčasných trasách skráti približne o polovicu. Metro sa má križovať s električkovými linkami 11-krát a so železničnými päťkrát, čím sa stane chrbtovou kosťou celého dopravného systému.

image

Poľsko onedlho rozhodne o nákupe nových ponoriek pre Baltské more, chce modernizovať armádu

Podľa primátora metro zásadne zmení charakter mesta, keďže okolo staníc vzniknú nové verejné priestory, parky a miesta pre služby a obchod. Zdôraznil, že cieľom je, aby prvá linka začala premávať v roku 2035. „Metro jednoducho obyvateľom Krakova patrí. Naša metropola nezíska dodatočný impulz rozvoja bez metra,“ vyhlásil.

Prvý zástupca primátora Stanislaw Mazur uviedol, že pôjde o projekt bez kompromisov. „Staviame na najmodernejších technológiách - autonómnych súpravách, vysokej frekvencii jázd a maximálnej energetickej úspore,“ zdôraznil. Podľa neho budú stanice a tunely navrhnuté tak, aby mohli slúžiť aj ako kryty v krízových situáciách.

Odhadované náklady na výstavbu sú 13 až 15 miliárd zlotých (3 až 3,5 mld. eur). Financovanie má byť zabezpečené z mestského rozpočtu, európskych fondov a súkromných zdrojov, pričom kľúčovú úlohu majú zohrať štátne a medzinárodné inštitúcie.

Projekt krakovského metra bol zaradený do národnej stratégie rozvoja Poľska do roku 2035 ako jedna z kľúčových infraštruktúrnych investícií.

01 - Modified: 2025-12-19 15:50:22 - Feat.: - Title: Tusk sa stretol so Zelenským. Po zmrazení ruských aktív a pôžičke je pozícia Ukrajiny lepšia, vyhlásil 02 - Modified: 2025-12-18 12:11:04 - Feat.: - Title: Súdny dvor EÚ: Poľský Ústavný súd porušil právo Únie, nie je nezávislý ani nestranný 03 - Modified: 2025-12-18 07:51:35 - Feat.: - Title: Poľsko začne vyrábať protipechotné míny, rozmiestni ich na východe 04 - Modified: 2025-12-17 14:09:38 - Feat.: - Title: Poľský prezident schválil nasadenie vojakov v misii NATO na mori 05 - Modified: 2025-12-16 16:31:51 - Feat.: - Title: Nemecko z Poľska stiahlo systémy Patriot
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. december 2025 12:55