Ilustračná snímka. FOTO: MAFRA/Martin Polívka
StoryEditor

Štát objednáva batériové vlaky za 144 miliónov eur, jazdiť by mohli aj na Záhorí

06.12.2025, 17:52
Autor:
TASRTASR

Zníženie počtu dieselových súprav prinesie nižšie lokálne emisie aj nižší hluk.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uzavrela zmluvu na dodávku 16 nových batériových elektrických jednotiek v hodnote približne 144 miliónov eur bez DPH. K podpísaniu rámcového kontraktu došlo v stredu (3. 12.) v Bratislave. Jazdiť by mali aj na Záhorí. Vlaky dodá konzorcium Škoda Group - ŽOS Trnava.

Vlaky budú môcť využívať pohon z batérie na neelektrifikovaných tratiach. ZSSK o tom informovala na svojom webe. Zmluva umožňuje aj opciu na ďalších 20 kusov. Zákazku chce štátny dopravca financovať z eurofondov, zmluva má podľa ZSSK nadobudnúť účinnosť až po ich odsúhlasení.

image

Ostro sledované vlaky: Zabránia Poliaci ďalším ruským sabotážam?

Ide o prvé batériové vlaky na Slovensku, ktoré majú postupne nahradiť zastarané dieselové súpravy a umožniť ekologickú prevádzku aj tam, kde nie je vybudovaná elektrifikovaná železničná sieť. Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková označila projekt za prelomový.

„Financie z eurofondov na batériové elektrické jednotky sú dôležitým míľnikom na ceste k modernej a ekologickej železničnej doprave na Slovensku. Ide o projekt, ktorý prepája inovatívne technológie s udržateľnou mobilitou a efektívne využíva európske zdroje,“ priblížila.

Slovenské verzie budú schopné jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu (km/h) pod trakčným vedením a 120 km/h na batérie, pričom energetické úložiská umožnia dojazd minimálne 80 kilometrov na neelektrifikovaných tratiach. Kapacita vlakov bude 157 miest na sedenie a budú vybavené moderným európskym zabezpečovacím systémom ETCS Level 2.

ZSSK plánuje prvé batériové jednotky zaradiť do regionálnej prevádzky v roku 2028. Prioritné sú kraje Nitriansky, Trenčiansky, Trnavský a Žilinský. Podľa štúdie uskutočniteľnosti medzi najpravdepodobnejšie trate patrí niekoľko dôležitých regionálnych spojení.

image

Posun pri diaľnici na východe. Štát vydal kľúčové povolenie, výstavbu obchvatu však ohrozuje konsolidácia

Pre Záhorie je rozhodujúca najmä trať Kúty - Skalica, ktorá je dlhodobo obsluhovaná dieselovými súpravami a elektrifikácia sa neplánuje. V minulosti sa zároveň uvažovalo o nasadení batériových jednotiek aj na trase Kúty - Senica, Trnava, čo by pre miestnych cestujúcich znamenalo výrazné zvýšenie komfortu.

Zvažované sú aj ďalšie úseky, najmä Nitra - Trnava - Bratislava, Nové Zámky - Nitra alebo Myjava - Trenčín. Ide o trate, kde by prechod na batériové súpravy priniesol okamžité ekologické aj ekonomické prínosy. Príchod batériových vlakov má byť podľa ZSSK aj významným krokom v oblasti ochrany životného prostredia.

Zníženie počtu dieselových súprav prinesie nižšie lokálne emisie aj nižší hluk. Konzorcium Škoda Group - ŽOS Trnava bolo jediným uchádzačom v tendri na nové hybridné jednotky. Výsledok bol známy už v lete, no zmluva nadobudne účinnosť až po definitívnom schválení financovania. Podobné batériové jednotky jazdia už rok aj v Česku, Rakúsku a Nemecku.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. december 2025 17:54