Americká spoločnosť Meta sa zaviazala, že poskytne užívateľom svojich sietí Facebook a Instagram v Európskej únii možnosť voľby pri personalizovanej reklame. Rozhodnutie je v súlade so zákonom EÚ o digitálnych trhoch. Informovala o tom dnes Európska komisia. Novú možnosť menej personalizovanej reklamy by firma mala predstaviť užívateľom v januári 2026.
Podľa EK budú mať ľudia na platformách na výber medzi zdieľaním všetkých svojich dát a prijímaním plne personalizovanej reklamy, alebo obmedzenejším zdieľaním údajov, ktorého výsledkom bude menšie prispôsobenie reklamného obsahu. Bude to prvýkrát, keď Meta na svojich sociálnych sieťach túto možnosť ponúkne.
Rozhodnutie je výsledkom intenzívnych rokovaní medzi EK a firmou Meta po tom, ako komisia v apríli 2025 zistila, že Meta porušila DMA. EK vtedy udelila Mete pokutu 200 miliónov eur.
Na jeseň roku 2023 Meta predstavila model "pay or consent" (zaplať, alebo súhlas). Podľa tohto modelu mali užívatelia sietí Facebook a Instagram v EÚ na výber medzi súhlasom s kombináciou osobných údajov pre personalizovanú reklamu a platbou mesačného predplatného za službu bez reklám. Komisia však zistila, že tento model nie je v súlade s kódexom DMA, a preto by ho mala spoločnosť Meta zmeniť.
Spoločnosť Meta prevádzkuje množstvo populárnych sociálnych sietí a komunikačných služieb, ako Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger a Threads. Reklama je hlavným zdrojom jej príjmov, väčšina výnosov pochádza z reklamných aktivít naprieč platformami. V roku 2024 jej výnosy predstavovali 164,5 miliardy dolárov.

