Môžu sa totiž odkloniť od nestabilných režimov s početnými vojenskými konfliktami a nejasným pozadím ťažby, kde sa často hovorí o otrockých prácach či zabíjaní ľudí neschopných tvrdej driny, ako je to povedzme v prípade Konžskej demokratickej republiky. A v ďalších krajinách najmä subsaharskej Afriky si zase monopol na nerastné suroviny aj vďaka miliónovým úplatkom adresovaným skorumpovaným úradníkom uzurpovala Čína.
Nie všetky zásoby nerastného bohatstva sa však z Maroka vyvážajú vo forme suroviny. V krajine si už postavili svoje fabriky viaceré západné koncerny. Jedným z nich je francúzska automobilka Renault, ktorá tu má dve fabriky – V Casablance na západe a v Tangeri na severe krajiny. Z ich výrobných liniek ročne zíde takmer pol milióna vozidiel, vďaka čomu je najväčším výrobcom áut v Severnej Afrike.
V Maroku rýchlo expanduje aj skupina PSA, ktorá sa zameriava na rozvoj svojej novej fabriky v meste Kenitra za viac ako pol miliardy eur. V septembri minulého roka tu začala produkciu jedného zo svojich najpredávanejších modelov Peugeot 208. Väčšina z vyprodukovaných vozidiel je určená na export do Európy. A veľká časť dielcov je vyrobený práve z marockých surovín. „PSA smeruje k 100-percentným lokálnym dodávkam v Maroku. To len ukazuje, aký silný je tu miestny priemysel výroby komponentov,“ cituje portál Automotive News Europe Joshuu Cobba, analytika špecializujúceho sa na segment automotive na afrických trhoch v spoločnosti Fitch Solutions.
Podľa neho práve Maroko dokázalo v uplynulých rokoch vybudovať veľmi kvalitnú sieť lokálnych dodávateľov. Navyše fabriky PSA aj Renault pritiahli do Maroka ďalšie desiatky dodávateľov zo zahraničia – od veľkých globálnych koncernov až po malých producentov. fabriky si tu postavili také spoločnosti ako Valeo, Faurecia, Lear, Marelli alebo Denso. Lokálni dodávatelia tvoria momentálne polovicu trhu. Zámerom vlády v Rabate je zvýšiť do dvoch rokov ich podiel minimálne na 65 percent.
Aj z tohto dôvodu chce Maroko znásobiť produkciu výrobkov s vyššou pridanou hodnotou. Odmieta byť obyčajnou „montážnou dielňou.“ V decembri minulého roka preto podpísala s PSA dohodu o zriadení centra excelentnosti v pobrežnom meste Agadire na západe krajiny. Francúzska automobilka tu bude v úzkej spolupráci so spoločnosťou Segula Technologies pracovať na výskume a vývoji.
Šéf skupiny PSA Carlos Tavares však ide ešte ďalej. Vo februári oznámil plán zdvojnásobenia kapacity závodu v Kenitre na 200-tisíc vozidiel. Do dvoch rokov by tak Renault a PSA mali spolu dosiahnuť výrobnú kapacitu 700-tisíc áut ročne. Vyše 35-miliónové Maroko by sa tak dostalo pred Poľsko, ale ďaleko by zaostávalo za Slovenskom, ktoré so zhruba miliónom vozidiel vyrobených v našich automobilkách suverénne kraľuje vo svetových štatistikách produkcie na osobu.