Iba v minulom roku sa v jej krajinách vyrobilo viac ako 23 miliónov vozidiel, čo je celkovo 18 percent celosvetovej produkcie. Viac sa už vyrobilo len v Číne, kde bola ročná produkcia takmer 30 miliónov.
A práve v prípade automobilového priemyslu je USA pre Európu stabilný a aj veľmi dôležitý partner. Ročne sem dovezie štvrť milióna vozidiel.
S ekonómom Petrom Balážom sme sa v HNtelevízii rozprávali o clách na európske autá, ktoré chce zaviesť prezident USA Donald Trump.
Ešte dôležitejším partnerom je však v prípade exportu, kde je dlhodobo jednotkou. Únia dodáva do USA 1,2 milióna vozidiel ročne.
„Dosah ciel zaznamenajú predovšetkým ľudia zamestnaní v automobilovom priemysle. Je možné, že v prípade ich zavedenia budú niektoré spoločnosti prepúšťať ľudí,“ odhaduje finančný analytik Finlord Boris Tomčiak.
Odborníci avizujú aj to, že obmedzenie exportu a zníženie finančnej produkcie by sa mohli podpísať na európskej ekonomike stovkami miliónov eur.
Únia už v minulosti avizovala, že v prípade ciel na automobily má pripravené odvetné clá, ktoré by mohli zasiahnuť strategický americký priemysel – napríklad farmaceutický či letecký.