Prirodzene, najprv budú musieť prejsť dôkladným tréningom. Platí to aj o slovenských F-16.
„Americká strana zabezpečí, aby títo ľudia boli absolútne pripravení. Využijete bohaté skúsenosti vzdušných síl nielen Spojených štátov, ale i Poľska či ďalších krajín tohto regiónu. Takže hoci F-16 tu doteraz vo farbách vašej armády nikdy nelietali, prakticky okamžite získate také schopnosti, aké majú v iných krajinách, ktoré využívajú F-16 dlhodobo,“ podčiarkol Carvalho.
Podobne to platí i v prípade Gripenu. „Zažili sme to v krajinách ako Maďarsko či Česká republika. Ich stíhači predtým pilotovali staré sovietske typy a nemali žiaden problém prejsť na nové stroje. Stačilo im úspešne zvládnuť pilotný kurz na tento typ lietadiel,“ konštatoval pre HN Mats Torbjörnsson, experimentálny testovací pilot a produktový manažér Gripenov.
Konvenčné tréningy pre skúsených bojových pilotov podľa neho zaberú tri mesiace priamo vo Švédsku, počas ktorých absolvujú množstvo tréningov a simulácií na špeciálnych prístrojoch. Potom sa vrátia späť na svoje domovské základne, kde budú pokračovať s taktickým tréningom.
„Povedal by som, že skúsení piloti budú na boj pripravení za jeden rok. Samozrejme, ak vezmeme nového pilota, bude to trvať viac ako rok. Musíte ho podrobiť základnému tréningu, nemôžete začať s pokročilejšou technikou,“ pripomenul Torbjörnsson.
Podľa neho je však veľmi jednoduché prejsť z iných stíhačiek na Gripeny. „Keď sa stíhač naučí ovládať všetky systémy a vyhodnocovať informácie, ktoré bude dostávať, nebude pre neho žiadnou vedou mať stroj pod kontrolou. V skutočnosti je extrémne jednoduché pilotovať Gripeny, všetko za vás urobí najmodernejšia technika.“
Žiadna krajina, ktorá si kúpila Gripeny, podľa Torbjörnssona nemala žiadny problém s prechodom z predchádzajúceho typu lietadiel. Výhodou bolo aj to, že s tréningom začali piloti ešte pred tým, než vôbec stroje dorazili na domovské základne. V momente príchodu tak už boli pripravení na akciu. „To je veľmi dôležitý odkaz, ktorý naši zástupcovia odovzdávajú pri rokovaniach predstaviteľom potenciálnych zákazníkov.
Celková príprava pilotov tak netrvá dlhšie než dva roky.
„Začíname prakticky okamžite, ako sa uzavrie kontrakt. Konečný čas závisí od toho, za ako dlho budú piloti získať nevyhnutné operačné zručnosti,“ doplnil Micael Johansson, zástupca generálneho riaditeľa a výkonný viceprezident Saab Group.
Podľa neho sú Švédi počas prípravného procesu v neustálom kontakte s vládou, ozbrojenými zložkami aj predstaviteľmi priemyslu, ktorí im v tom pomáhajú.