Facebook už dávno nie je iba portál na komunikáciu ľudí, ale aj priestor na reklamu. Kedy prišiel ten najväčší zlom, keď sa spoločnosti začali orientovať na túto sociálnu sieť?
Bol to jednoznačne až rok 2012, keď sa Facebook stal verejne obchodovateľnou spoločnosťou. Vznikla platforma na reklamu tak, ako ju poznáme dnes a reklama sa začala objavovať medzi príspevkami priateľov. Samzrejme, možností cielenia a typov reklamy bolo vtedy omnoho menej ako teraz.
Čo svojim zákazníkom pri plánovaní kampane najčastejšie radíte?
Aby si najprv stanovili jasné, merateľné a dosiahnuteľné ciele. Dúfať v desaťnásobnú návratnosť investícií pri prvej reklame je trochu trúfalé. Určite by nemali podceňovať ani prípravu stratégie a optimalizáciu v priebehu kampaní.
Aké bývajú najčastejšie mylné očakávania?
Napríklad nie je možné, aby začali kampane prvý deň v mesiaci, no ako fungujú, zisťovali už v polovici či na konci mesiaca. Obzvlášť v prípade väčších rozpočtov treba kampane upravovať prakticky každý deň. Každú z nich by navyše mali vnímať ako studňu informácií nielen z hľadiska marketingu. Môžu v nich totiž nájsť viacero signálov k produktom, ktoré k nim vysiela trh.
Čo patrí k súčasným trendom?
V roku 2019 to budú jednoznačne Stories. Ich využívanie užívateľmi rastie raketovým tempom. Možno sa dočkáme aj nakupovania priamo v platforme Facebooku či Instagramu bez nutnosti dokončovania objednávky na webe inzerenta. Túto funkciu už Facebook v niektorých krajinách testoval vlani.
K čomu by to mohlo pomôcť?
Viaceré, aj malé spoločnosti z e-commerce scény by svoje sily nemuseli toľko sústreďovať na zlepšovanie front endu vlastného webu, teda toho, čo užívateľ vidí, ale na zlepšovanie ponuky a marketingu.
Máte skúsenosti s rôznymi trhmi. Pozerajú sa na Facebook Slováci a Česi rozdielne?
Správanie užívateľov je, samozrejme, pomerne odlišné. V Česku a na Slovensku sme veľmi digitálne gramotní s vysokou penetráciou internetu. Facebooku robíme určite radosť. Je na ňom 5,2 miliónov Čechov, ktorí na ňom trávia priemerne dve hodiny denne a 87 percent užívateľov sa pripojuje prevažne zo smartfónov.
Ako sa Facebook vyrovnal s nariadením GDPR?
Po škandále s Cambridge Analytica a obvineniach z ovplyvňovania volieb v USA si nemôžem dovoliť nijaké pochybnosti v tom, či toto nariadenie berie na ľahkú váhu. Prejavilo sa to vo viacerých zmenách nielen inzertnej časti platformy. V roku 2018 nedošlo k nijakému odlivu užívateľov ani k poklesu ich aktivity. Samozrejme, z hľadiska ceny akcií išlo o najhorší rok, ktorý firmu vrátil o dva roky späť.