„Musíme naďalej jednoducho zostať atraktívnou časťou portfólií značiek, ktoré tu investovali v obrovskej miere,“ tvrdí priemyselný analytik Martin Jesný.HN/Peter Mayer
StoryEditor

Automobilový priemysel zažíva zlomové obdobie. Pocit, že sme za vodou, je klamlivý, tvrdí odborník

25.01.2018, 13:00
Na stretnutie dorazil na aute japonskej značky. Našu testovaciu otázku, prečo nejazdí na Volkswagene či inom modeli zo Slovenska, zvládol položartom na výbornú: „Je to neutrálne a nepôsobí dojmom nadržiavania.“ Priemyselný analytik Martin Jesný.

Svetový automobilový priemysel čelí viacerým výzvam. Ako je na tom ten slovenský?

Mohlo by sa zdať, že jeho pozícia je neotrasiteľná. Na Slovensku sa produkujú automobily, ktoré sú pre svoje značky nosnými produktmi. Nový hráč Jaguar Land Rover si nás vybral ako prvú veľkú destináciu mimo Britských ostrovov. Potiaľto je všetko bez chyby. Momentálne však nastáva dosť zlomové obdobie, keďže sa celý automotive začína meniť. Síce odjakživa bol veľmi dynamickým odvetvím, no faktory zmien sa skoncentrovali.

V čom?

Auto vo svojej podstate bolo až doteraz produktom na naplnenie dopravných potrieb. S nástupom nových foriem financovania či konceptov ako smart city, celkovým prístupom ľudí k nakupovaniu väčších majetkových aktív sa auto stáva prostriedkom služby, ktorú je lepšie pomenovať ako mobilita. V čoraz väčšej miere sa bude stávať súčasťou dopravných systémov, hoci ešte istý čas bude prevažovať individuálne, respektíve firemné využívanie. Objavia sa nové typy zákazníkov – poskytovateľov mobility, ktorí vnesú nové služby.

Aký budú mať charakter?

Napríklad operatívneho lízingu či zdieľanej ekonomiky, teda akási kombinácia prenájmu, požičovne, možno taxislužby. Áut je jednoducho priveľa a bude treba urobiť zmenu dopravy tak, aby fungovala efektívnejšie. S ňou ako ďalší faktor súvisia pohony áut. Populácia sa sťahuje do väčších miest, a preto sa čoraz viac diskutuje o vozidlách menej zaťažujúcich životné prostredie v mestách a prímestských oblastiach. Ako najvýraznejší prvok sa javí elektrický pohon, čistý či v kombinácii so spaľovacím, čo je veľká výzva pre krajiny produkujúce autá.

Čo z toho vyplýva pre Slovensko?

Vývoj netrval ani tri desaťročia a stali sme sa jednou z popredných krajín automobilového priemyslu, to skutočne. Takže musíme prinajmenšom ostať tým, čím sme dnes – konkurencieschopnou výrobňou najmodernejších vozidiel. To znamená, aby tu automobilky vyrábali aj autá s novými pohonmi a úlohami. Obe tieto zmeny budú meniť podstatu produktu aj tak, že budú vznikať oveľa menšie série, než na aké sme boli zvyknutí. Na to sa priemysel musí pripraviť.

Máme to chápať ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-30 11:00:00 - Feat.: - Title: GALÉRIA Druhá svetová vojna na Slovensku. Ako vyzerali mestá, móda či reklama v 40. rokoch 20. storočia? 02 - Modified: 2024-12-30 08:00:00 - Feat.: - Title: Pochádzate zo Zemplína, Gemera či Šariša? Skúste na slepej mape určiť, kde sa nachádzajú slovenské regióny 03 - Modified: 2024-12-30 06:37:39 - Feat.: - Title: Slováci podľahli Čechom, pripísali si druhú prehru. Dve tretiny sme neboli hlavami v zápase, priznal Feneš 04 - Modified: 2024-12-29 12:00:00 - Feat.: - Title: V Rimavskej Sobote vykopali jednu z najhlbších studní sveta. Bola taká hlboká, ako je Empire State Building vysoká 05 - Modified: 2024-12-29 11:48:31 - Feat.: - Title: Šimečka: Porážka Fica nie je sama o sebe cieľom, je ním posunutie Slovenska
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
30. december 2024 12:39