Návrh rozpočtu budúceho roka počíta s redukovaním balíka pre ministerstvo dopravy. Železnice Slovenskej republiky reagovali vyhlásením, že obmedzenie financií bude likvidačné. Oprávnene?
Tento sektor je dlhodobo podfinancovaný. Treba však zdôrazniť, že ak sa majú do dopravy nalievať peniaze, tak by mali smerovať do projektov s dokázateľnou efektívnosťou a zmysluplnosťou. Inak sú to premrhané peniaze. Pracoval som na železnici viac ako 10 rokov. Viem, aké investície potrebovala železnica napríklad do informatiky, a viem, ako neefektívne sa míňajú. Toto je v každej oblasti.
Ak ste teda človekom priamo z praxe, stále platí rozšírený názor, že železnice sú bezodnou čiernou dierou?
En bloc by som to tak nepomenoval. Dajú sa však nájsť obrovské rezervy, ak sa zefektívnia výdavky. V prvom rade by si mali v rezorte poupratovať a až potom kričať, že chcú dostať viac peňazí. Sú tam ešte možnosti veľkých úspor.
Slovenské železnice nie sú v uspokojivom stave. Ten však nie je spôsobený tým, že na ne kašľali všetky vlády v novodobej histórii republiky?
Áno, v podstate sa za posledné roky iba rekonštruujú trate z fondov Európskej únie. Nič nové sa nevybudovalo. V štátnom rozpočte sa na modernizáciu a rozvoj nenašli finančné prostriedky. Ak by nebolo Európskej únie, nezrekonštruovali by sme takmer nič. Treba sa zamyslieť nad tým, že tieto zdroje o chvíľu skončia a my musíme v modernizácii pokračovať. Aj údržba infraštruktúry a opravy sú v žalostnom stave.
Je podstatnou prekážkou, že od roku 1987 sa u nás nepoložil ani meter koľajníc?
Otázne je, či sme to potrebovali. Pravdou zostáva, že sa zrušili aj trate, ktoré možno nebolo treba zlikvidovať. Niektoré z nich by sa mohli obnoviť. Železnicu sme zanedbali. Roky sa preferovala cestná infraštruktúra. Investície smerovali do ciest, ktoré potom treba opravovať, lebo ich zničili kamióny. Nikto sa pritom nezaoberal tým, že ich počet sa zvýšil niekoľkonásobne. Tovarové...
Zostáva vám 85% na dočítanie.