Fond ročne prerozdeľuje zhruba 20 miliónov eur. Veľa či málo?
Keď sme začínali v roku 2015, pridelili nám 15 miliónov eur. Pred dvomi rokmi došlo k zvýšeniu o päť miliónov. Tieto financie nestačia aj kvôli tomu, že systém podpôr sa rozbehol. Do hry vstúpili noví žiadatelia, dôležití pre diverzifikáciu scény, čím sa zvýšila konkurencia a kvalita projektov. A teda aj dopyt.
Ak peniaze rozmeníme na schválené projekty a počty žiadateľov?
Tohto roku sme dostali asi 5 500 žiadostí, schválili sme ich viac ako tritisíc. Ak by sme chceli vyhovieť všetkým, museli by sme poskytnúť 50 miliónov eur.
Určite však nie všetky žiadosti preskočili požadovanú latku.
So sumou 28 miliónov eur by sme vedeli uspokojiť všetky dobré projekty, dokonca aj tie väčšie. Napríklad výstavbu novej knižnice za podmienky, že by vstúpili aj samosprávy. Pri terajšom rozpočte musíme selektovať. V roku zvýšenia financií sme podporili v niektorých podprogramoch aj priemerné projekty, v súčasnosti už iba tie kvalitnejšie. Takže potenciál tohto prostredia je značný.
Do ktorého sektora tečie najviac peňazí?
Do oblasti profesionálneho umenia, kde dávame osem-deväť miliónov eur. Na veľké podujatia ide viac ako milión eur.
Tie sú na vaše dotácie tiež existenčne odkázané?
Práve na túto tému vedieme intenzívne debaty. Mnohé z nich by sa nezrealizovali bez našej podpory, no sú aj také, ktoré sa budú konať aj bez našej podpory, ale zase by nemali takých dobrých headlinerov. Komerčne väčší festival by tak dosahoval polovičnú úroveň. Problém je, že v hlavnom meste nejestvuje sála s kapacitou 1 500 – 2 000 divákov a organizátori by tak nedokázali utiahnuť headlinerov z výnosov za vstupné.
Ktorá umelecká branža pýta najviac?
Hudba, bez debaty. Tento segment žiada päťkrát viac, ako môžeme poskytnúť.
Samotní poberatelia vašich grantov mi v rozhovoroch tvrdili, že Bratislava je už presýtená. Vraj divadlo sa hrá už v každej kotolni......
Zostáva vám 85% na dočítanie.