Mestečko Bentonville v americkom štáte Arkansas, polovica minulého storočia. Miestny podnikateľ Samuel Moore Walton, ktorého každý pozná pod prezývkou Sam, otvára svoj prvý obchod, zameraný na predaj potravín, kozmetiky a drobného spotrebného tovaru.
Biznis ide šikovnému obchodníkovi z juhu Spojených štátov viac než dobre. Tržby aj priazeň zákazníkov rýchlo rastú.
O 12 rokov neskôr prijíma Walton rozhodnutie, ktoré má postupne prepísať históriu každodenného spotrebiteľského nakupovania. V roku 1962 vzniká spoločnosť Walmart a brány pre zákazníkov otvára prvý rovnomenný supermarket. Ten v konzervatívnej spoločnosti juhu USA, ktorá ešte stále trpí následkami segregácie rasových menšín či nedostatkami v oblasti rovnoprávnosti žien, spôsobuje doslova senzáciu. „Mojou filozofiou od úplného začiatku bolo razantne znížiť ceny a o maržu sa podeliť so zákazníkmi. Výsledkom takejto stratégie mal byť zvýšený záujem nakupujúcich a stúpajúce tržby,“ citoval jedno z obchodných pravidiel Sama Waltona internetový portál alux.com vo svojom dokumente 15 vecí, ktoré ste nevedeli o Walmarte.
Raketový rast
O tom, že tento plán sa Waltonovi jednoznačne podarilo zrealizovať, svedčia čísla. Už po piatich rokoch od otvorenia prvej prevádzky má sieť Walmart 24 obchodov po celom Arkansase a tržby prekračujú 12 miliónov dolárov. Chýry o superlacnom obchode, kde máte všetko poruke za výrazne nižšie ceny než inde, sa dostáva aj do susedných štátov. Tak ako my dnes chodíme nakupovať do Rakúska, Poľska či Maďars...
Zostáva vám 85% na dočítanie.