Grand Hotel River ParkHN/Peter Mayer
StoryEditor

Luxusné hotely vo vojnovom stave. Majitelia rátajú bolestné straty

29.11.2021, 23:00

Čo majú spoločné generálny tajomník NATO, dubajský šejk, tenista Novak Djokovič či napríklad kapela Depeche Mode? Odpoveď na túto hádanku sa dá nájsť výlučne v bratislavskom hoteli Grand Hotel River Park.

 Počas návštevy jeho prezidentského apartmánu sme síce v spálni nenašli oddychovať herečku Catherine Zeta-Jones s manželom Michaelom Douglasom, ktorí tu takisto boli hosťami, no izby dýchali luxusom aj bez prítomnosti svetových osobností.

 Najväčší prezidentský apartmán krajiny pod Tatrami strážia kované dvere. Pomestilo by sa doň zo šesť priemerných trojizbových bytov.

Aj s priestormi pre ochranku či osobnú asistentku má rozlohu 400 štvorcových metrov. Len šatník by mohol poslúžiť ako menšia detská izba a v kúpeľni by sa zase mohla usporiadať komornejšie ladená párty.

Interiér apartmánu šperkujú zlaté mozaiky a materiály ako ónyx, mramor či tíkove drevo. Exteriér zase dopĺňa terasa s plochou 70 štvorcových metrov, ako inak, s výhľadom na Dunaj.

Päťhviezdičkový hotel zastrešuje značka The Luxury Collection zo siete Marriott International. Vlastní ho a zároveň manažuje akciová spoločnosť Best Hotel Properties.

Boj o prežitie

 Obrázok ako vystrihnutý z reklamného prospektu v súčasnosti strieda podstatne prozaickejšia realita. V hotelovom lobby lounge by sa hostia posedávajúci v kreslách dali poľahky zrátať na prstoch jednej ruky a ani recepčnej neprerastá práca cez hlavu. Tentoraz sa tu nekoná ani žiadne podujatie, ktoré by zrýchlilo pulz prevádzky.

 Pandémia koronavírusu zasiahla celú planétu a niet jediného dôvodu, aby sa vyhla práve Slovensku. Jej následky v maximálnej miere zasahujú sektor cestovného ruchu a gastra. Hoci neveľmi počuť o mestských, respektíve kongresových hoteloch, COVID-19 najviac fackuje najmä tie.

 „V porovnaní s jesenným obdobím roka 2019 zaznamenávame až 70-percentný pokles,“ hovorí bez okolkov generálny manažér hotela Branislav Kačkovič.

„Naši klienti, podobne ako my, sa stále snažia niečo zorganizovať. Pred oranžovou farbou semafora sa dá ako-tak urobiť podujatie, no po prechode až do červenej môžeme v režime OTP obsadiť len štvrtinu kapacity, čo veru nie je žiadne veľké číslo.“

 Hotel sa v súčasnosti nachádza v patovej situácii, ktorú Kačkovič prirovnáva k vojnovému stavu. Po príchode prvej vlny sa v decembri minulého roku hotel zavrel úplne a firma ho znovu otvorila až prvého septembra. Ako posledný z jej portfólia.

Dôvod bolo, že táto prevádzka má najvyššie náklady i špecifickú klientelu. Navyše absentuje dopyt po kongresových akciách.

 Šéf hotela priznáva, že bojujú len o holé prežitie. Už po prepuknutí prvej vlny museli okamžite siahnuť do finančných rezerv. Našťastie sa nemuseli obzerať po nejakých preklenujúcich úveroch. Preč sú časy, keď dosahovali celoročnú obsadenosť do 60 percent. Kde je hranica, na ktorej sa láme rentabilita? Tú Kačkovič odmieta prezradiť a s úsmevom len utrúsi: „Konkurencia určite číta Hospodárske noviny.“

menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
23. november 2024 21:33