Roman Berkes - prezident Slovenskej asociácie cestovných agentúr a kancelárií. FOTO: HN/Peter Mayer
StoryEditor

Rozhovor: Svet nás vníma ako rizikový región. Zahraniční turisti k nám neprídu

31.05.2022, 00:00
  • Ceny zájazdov tento rok ešte dramaticky nestúpnu, hovorí Roman Berkes, prezident Slovenskej asociácie cestovných agentúr a kancelárií.
  • Veľkým otáznikom zostáva ruská klientela. Vypadne vo veľkom počte a zamieša karty.
  • Väčšina slovenských klientov vyhľadáva v zahraničí all inclusive pobyt.  Naopak doma takú tradíciu nemáme.
  • Ceny zájazdov pôjdu hore zhruba o 10 percent, dramatickejší nárast možno očakávať v budúcom roku.

 

Od akého obdobia registrujete zvýšený záujem o produkty cestoviek?

Od konca roka, kedy sme začali ponúkať first minute zľavy. Klienti začali - z logických dôvodov –

reagovať vo väčšom počte ako v pandemickom čase. Tieto štartovné zľavy skončili. Momentálne očakávajú last minute akcie.

Môžeme rátať so zmenou preferencií klientov?

Tie sa nemenia ani po pandémii. Lídrom na trhu zostáva Turecko s veľmi vyrovnaným pomerom ceny a kvality. Tiež európske krajiny sa držia v tradičnom móde. Zmenou oproti minulosti je spestrenie ponuky slovenských cestovných kancelárií do exotiky. Pravdaže takéto zájazdy mali v svojom portfóliu aj predtým, ale väčšinou sa odlietalo z Viedne, prípadne Prahy. Vďaka zvýšenému záujmu klientov sa začali objavovať v ponukách charterové lety aj priamo z Bratislavy.

Slováci asi bažia po zahraničí po dvoch rokoch uzavretia v domácich destináciách.

Nielen oni. Rovnako na tom je celá Európa, všetci potrebujú zmeniť prostredie. Tí, čo boli zvyknutí na more jednoducho potrebujú vycestovať. Všetky destinácie hlásia zvýšený záujem. Otázka je, ako to celé dopadne.

Prečo tie obavy?

Veľkým otáznikom zostáva ruská klientela. Vypadne vo veľkom počte a zamieša karty. O to väčší záujem Európanov bude cestovať do uvoľnených destinácií. Typickými boli Turecko, sčasti grécke ostrovy.

Ale asi bez diskusie zostáva, že hlavným ťažiskom zostáva pre našinca zahraničie?

To je na zváženie. Pandemická doba otvorila možnosti v rámci Slovenska a cestovné kancelárie sa začali obzerať po možnostiach spolupráce na domácom trhu. A v tomto duchu budú ponúkať aj oveľa viac domácich produktov. Aj v SACKA - Slovenskej Asociácií cestovných kancelárií a cestovných agentúr – máme v pláne podporovať domáci cestovný ruch. Chceme ponúkať podobné balíky ako zahran...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = focus/publicistika, menuAlias = publicistika, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
22. november 2024 09:19