India nie je pre začiatočníkov. Tak znie heslo nejedného cestovateľa, ktorý sa rozhodne do zbierky navštívených štátov zaradiť najľudnatejšiu krajinu sveta. Kravské či byvolie povozy na cestách, motorky, rikše a tuktuky jazdiace po chodníkoch či kľučkujúce medzi stánkami, večné trúbenie a prekrikovanie domácich – na toto všetko si treba zvyknúť postupne. Na aklimatizáciu a prípravu na Indiu sa odporúča napríklad návšteva neďalekej Srí Lanky či juhovýchodnej Ázie.
Jazda tuktukom cez Uber
Prirodzene, India nie je len Naí Dillí, Bombaj či iné megamestá. Vidiek vyzerá úplne inak a chudobu je na ňom cítiť na každom kroku. Aj tu však situácia rýchlo napreduje. A to prinajmenšom v hygienickej oblasti, čo bol pre Indiu po stáročia najväčší zdravotný problém.
Ešte v roku 2019 malo v Indii prístup k tečúcej pitnej vode len okolo 15 percent domácností. Dnes sa toto číslo blíži k stopercentnej bilancii. „Za päť rokov sme ľuďom odovzdali do užívania nových 44 miliónov domov a 110 miliónov toaliet. Takmer sto miliónov rodín získalo prístup k plynu na varenie. I vďaka týmto opatreniam sa ročne podarí zachrániť životy 136-tisíc detí, ktoré predtým zomierali na rôzne choroby,“ pripomína Bharat Lal, generálny tajomník indickej Národnej komisie ľudských práv.
Slovenský biznis v Indii
Prirodzene, rastúci potenciál Indie chcú využiť aj slovenskí podnikatelia. Minister zahraničných vecí Juraj Blanár absolvoval vo februári návštevu Indie, ktorá bola do veľkej miery zameraná práve na rozvoj ekonomickej spolupráce. V jej rámci zorganizovala slovenská ambasáda v Naí Dillí slovensko-indické fórum pod názvom Slovenský inovačný a technologický deň. Zúčastnilo sa na ňom 22 podnikateľov a zástupcov inštitúcií zo Slovenska a viac ako sto indických partnerov. „Mnohé z našich spoločností absolvovali aj ďalšie stretnutia, napríklad na ekonomickom fóre Konfederácie indického priemyslu alebo v rámci vlastných vopred dohodnutých iniciatív. Je to jasný signál, že Slovensko má dvere na indický trh otvorené,“ citovala Blanárove slová správa, ktorú HN zaslal komunikačný odbor ministerstva zahraničných vecí.
Hoci je India známa najmä tradičnými odvetviami, ako je potravinárstvo či textilný priemysel, v čoraz väčšej miere sa presadzuje aj v technológiách. Kým v roku 2016 bolo v krajine 420 startupov, tento rok ich je už 20-tisíc. Ich financovanie zo strany investorov sa za ten čas zvýšilo na 70 miliárd dolárov. Prácu dávajú miliónu ľudí.
Zostáva vám 46% na dočítanie.