StoryEditor

Tisíce obetí a zničené mesto. Zdanlivo nevinná kolízia lodí spôsobila apokalypsu

06.12.2017, 09:33
Autor:
ČTKČTK
Výbuch, ku ktorému došlo pred sto rokmi v kanadskom prístave Halifax po zrážke dvoch lodí, bol dlho najsilnejší v histórii.

Silnejšie boli až výbuchy atómových bômb v japonských mestách Hirošima a Nagasaki, počtom obetí stále patrí medzi najtragickejšie udalosti svojho druhu. Nešťastie v kanadskom Halifaxe umocnila súhra niekoľkých náhod, hoci to zo začiatku vyzeralo len ako bežná lodná nehoda.

Šiesteho decembra 1917, sa pri tomto prístavnom meste zrazili nórska loď Imo s francúzskou muničnou loďou Mont Blanc. Na francúzskom plavidle vypukol požiar, ktorý do prístavu prilákal stovky zvedavcov. O niekoľko minút ale nasledoval výbuch munície, ktorého následky boli apokalyptické.

Zomrelo asi dvetisíc ľudí, zničené boli tisíce domov. Dielo skazy dokonala vlna cunami a búrka, ktorá sa Halifaxom prehnala o niekoľko hodín.

Halifax, hlavné mesto kanadskej provincie Nové Škótsko, bol v tom čase hlavným vojnovým prístavom, z ktorého smerovali do Európy vojenské transporty a náklady zásob pre európsky front.

Takmer sto metrov dlhá muničná loď Mont Blanc plávala z New Yorku a pri Halifaxe sa mala pripojiť ku konvoju, ktorý mal odplávať do Francúzska. Viac než 130-metrová nákladná loď Imo bola v prenájme Komisie pre pomoc Belgicku a v New Yorku mala naložiť humanitárnu pomoc pre túto vojnou zničenú krajinu.

Jedna z mála fotografií zachytávajúcich explóziu v Halifaxe zo 6. decembra 1917. Vznikla asi 15 sekúnd po výbuchu. Jedna z mála fotografií zachytávajúcich explóziu v Halifaxe zo 6. decembra 1917. Vznikla asi 15 sekúnd po výbuchu. Wikimedia Commons

​Zatiaľ čo Imo bola v osudný deň prázdna, Mont Blanc bol naložený 2 600 tonami TNT, kyseliny pikrovej, strelnej bavlny a horľavín. Kvôli nepriateľským ponorkám nebol označený ako loď s nebezpečným nákladom. A ako taká ani nemala podľa pravidiel do prístavu vôbec vplávať.

Obe plavidlá sa vo vodách prístavu ocitli 5. decembra večer, keď z dôvodu ochrany pred nepriateľskými ponorkami a loďami už v ten deň nemohli pokračovať vo svojich misiách. Nasledujúci deň začala Imo plávať von z prístavu. Po dohode s inou loďou, ktorá chcela v Halifaxe zakotviť, sa v oblasti nazvanej Úžiny obe lode minuli nesprávnymi stranami a Imo sa dostala zo svojho pohľadu k ľavému brehu. V tej chvíli ale plával po rovnakej strane Úžin do Halifaxu aj Mont Blanc.

Kapitáni oboch lodí sa neúspešne pokúsili signalizovať, kadiaľ budú plávať a následné pokusy o úhybné manévre dostali lode do kolízneho kurzu. O 8:45 miestneho času narazila Imo do pravého boku Mont Blancu, kde vypukol požiar. Posádka stihla opustiť horiacu loď, ktorú prúd odniesol k prístavu, kde sa po chvíli zhromaždil veľký dav ľudí.

Vrak lode Imo v zničenom halifaxskom prístave. Vrak lode Imo v zničenom halifaxskom prístave. Wikimedia Commons

​K požiaru privolali hasičov, oheň pomáhali likvidovať aj ďalšie lode. Francúzsky námorníci márne varovali prizerajúci sa dav pred hroziacim nebezpečenstvom. Nikto im nerozumel.

O 09:04 otriasol Halifaxom a jeho okolím výbuch, ktorého silu prekonala až explózia atómovej bomby nad japonskou Hirošimou v roku 1945. Pre porovnanie - výbuch v Halifaxe sa rovnal sile približne 3 000 ton TNT, Hirošimu zasiahol výbuch so silou 15 000 ton.

Trosky lietali do výšky viac než tristo metrov a do vzdialenosti až päť kilometrov, explóziu bolo počuť v okruhu 320 kilometrov. Halifax i protiľahlá dartmouthská strana Úžin boli zničené, nešťastie si vyžiadalo asi dvetisíc mŕtvych a vyše deväťtisíc zranených. Asi 250 obetí sa vôbec nepodarilo identifikovať, približne 700 ľudí utrpelo úrazy očí a asi päťdesiati z nich oslepli.

Výbuch v Halifaxe úplne zničil alebo vážne poškodil 12-tisíc budov a viac než šesťtisíc ľudí zostalo bez strechy nad hlavou. Výbuch v Halifaxe úplne zničil alebo vážne poškodil 12-tisíc budov a viac než šesťtisíc ľudí zostalo bez strechy nad hlavou. Wikimedia Commons

​Skazu umocnila prívalová vlna, ktorú výbuch spôsobil, a snehová búrka, ktorá sa prehnala nad Halifaxom následujúci deň. V meste, ktoré malo v tom čase asi 6-tisíc obyvateľov úplne zničili alebo vážne poškodili 12-tisíc budov a viac než šesťtisíc ľudí zostalo bez strechy nad hlavou.

Zo zodpovednosti za nešťastie bola najprv obvinená posádka Mont Blancu, neskôr kanadský najvyšší súd rozhodol, že podiel na vine nesú posádky oboch lodí. Nikto však nebol odsúdený.

01 - Modified: 2017-12-02 14:03:16 - Feat.: 0 - Title: Nepochopiteľná tragédia: Zrážku lodí na rieke neprežili stovky ľudí, hoci bola pomoc na dosah
01 - Modified: 2024-04-21 15:43:00 - Feat.: - Title: Výstava v Hornonitrianskom múzeu predstavuje históriu lesného hospodárstva 02 - Modified: 2024-04-13 10:30:00 - Feat.: - Title: Prečo vlastne hovoríme, že niečo je OK? Pozreli sme sa na históriu výrazu, ktorý používame každý deň aspoň raz 03 - Modified: 2024-04-10 05:18:37 - Feat.: - Title: „Géčko“ od Mercedesu má už 45 rokov. Jeho obľuba je dnes v iných sférach ako kedysi 04 - Modified: 2024-04-08 09:00:00 - Feat.: - Title: Oslavujeme Svetový deň Rómov. Ako dobre poznáš ich kultúru a históriu? Otestuj sa v našom kvíze 05 - Modified: 2024-04-05 22:00:00 - Feat.: - Title: Ostrovný bandita. Superrýchlu omegu milovali zlodeji, politici ju však chceli zakázať
menuLevel = 2, menuRoute = history/nove-dejiny, menuAlias = nove-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
25. apríl 2024 19:33