Nevšedné na nej bolo prakticky všetko. A zďaleka nielen to, že aj v tieni najprv velebeného a neskôr väzneného manžela sa vypracovala na uznávanú divadelnú režisérku. O jej charizme a vzdelaní ani nehovoriac. A o náhlej smrti pred päťdesiatkou už vôbec nie.
„Bola som študentkou VŠMU, keď som raz išla do kina Palace. Pani Magda tam vošla so Ctiborom Filčíkom. Bolo to zvláštne – keď ona niekam vošla, vošiel ktosi. Jednoducho ma fascinovala, musela som sa na ňu dívať. Pôsobila imponujúcim studeným dojmom, ale elegantným. Bola ženská a príťažlivá – aspoň pre mňa.“
Aj takto si na Magdu Husákovú-Lokvencovú v rozhovore s teatrologičkou Nadeždou Lindovskou spomína Božiadara Turzonovová. A v pripisovaných prívlastkoch sa zhoduje s celou plejádou ďalších ľudí, ktorým prvá dáma nášho divadla vstúpila do života. Zvyčajne nezmazateľne, keďže výroky pamätníkov naznačujú, že druhých inšpirovala rovnako, ako dýchala. Zjavom, inteligenciou, noblesou. A zo všetkého najviac azda tým, čo Turzonovová nazýva vnútornou aristokraciou:
„Lebo, ako sa ona zachovala v prípade manžela, hoci mala priateľa, ako Husáka neopustila, nehodlala sa rozviesť, a až keď vyšiel z väzenia, učinila tento krok, to bolo príkladné. To bol charakter.“ Áno, a kovaný ohňom aj iných ťažkých udalostí.
Osudová jar
Prvú tragédiu svojho života musela Magdaléna Viera (tak oficiálne znelo jej celé krstné meno) uniesť ešte v detstve. Má iba sedem rokov, keď jej zomiera matka. Pôvodom česká rodina Lokvencovcov už v tom čase žije najskôr v Trenčíne, neskôr v blízkych Motešiciach, kde otec Antonín, rozhľadený, vzdelaný a po mnohých stránkach nadaný dôstojník Československej armády, spravuje vojenský veľkostatok a chýrny žrebčín.
Magda tu napriek strate matky trávi šťastnú mladosť – vášnivo jazdí na koni, inklinuje k herectvu a v duchu hodnôt rodiny veľmi seriózne pristupuje k svojmu vzdelaniu. Slovami Nadeždy Lindovskej: „Vychovávali ju ako emancipovanú mladú dámu predmníchovskej Československej republiky.“ Od svojich rovesníkov (a najmä rov...
Zostáva vám 85% na dočítanie.