Talianskemu konštruktérovi a výrobcovia pretekárskych a športových automobilov Enzovi Ferrarimu, ktorý sa narodil pred 120 rokmi, 18. februára 1898, prichystal osud rad šťastných aj tragických zážitkov.
Potomok malého strojára sa už medzi vojnami preslávil ako jeden z najlepších manažérov automobilových pretekárskych stajní. Po roku 1945 sa potom jeho meno stalo synonymom rýchlosti a automobilovej krásy. Počas svojho života sa však Ferrari musel vyrovnať aj so smrťou mnohých svojich najbližších. Sám sa dožil veku 90 rokov.
Láskou k automobilovému športu zahorel Enzo krátko pred desiatimi narodeninami, keď ho otec Alfredo vzal na preteky Coppa Florio. Počas prvej svetovej vojny však prišiel o otca aj brata, ktorí podľahli epidémii chrípky a Enzo sám unikol smrti len o vlások, a rodinná firma, ktorá predtým slušne prosperovala vďaka dodávkam pre železnicu i opravám automobilov, skončila v troskách.
Po vojne sa presadil v automobilke Alfa Romeo, za ktorú dokonca pretekal. Skôr než za volantom sa však uplatnil ako manažér, v roku 1929 založil stajňu Scuderia Ferrari, ktorá už vtedy niesla slávne logo vzpínajúceho sa žrebca.
Jeho cieľom nebola výroba bežných vozidiel
Logo prevzal v roku 1923 od matky talianskeho leteckého esa z prvej svetovej vojny, vojvodu Francesca Baracciho. Umiestnil ho na žltý štít (farba Modeny), pridal písmena SF, teda Scuderia Ferrari. Typická červená bola medzi vojnami talianskou národnou farbou v automobilových závodoch.
Po nepeknom rozchode s Alfou založil v roku 1948 vlastnú automobilku. Jeho cieľom však nebola výroba bežných vozidiel, Ferrari túžil "len" vytvoriť tie najlepšie pretekárske automobily. A to sa mu podarilo, v roku 1952 sa Alberto Ascari stal prvýkrát majstrom sveta formuly 1 a od tej doby jazdci vo Ferrari nazbierali cez tucet titulov.
Po smrti syna Dina v roku 1956 sa Ferrari, preslávený autoritatívnym riadením, upol k firme, ktorá začala okrem závodných áut čoraz častejšie vyrábať aj špičkové vozidlá pre bežné cesty - hoci od 60. rokov pod taktovkou koncernu Fiat.
Je pochovaný v rodinnej hrobke
Finančné problémy nakoniec koncom 60. rokov 20. storočia priviedli firmu do náruče koncernu Fiat. Enzo Ferrari, prezývaný Il Commendatore a známy autoritatívnym štýlom riadenia, si však svoj vplyv udržal až do svojej smrti.
Počas šesťdesiatich rokov minulého storočia vyšlo z brán továrne množstvo typov, ktorých karosérie navrhovali najslávnejšie talianske dizajnérske štúdia. Legendárny bol aj typ Dino (1969), pomenovaný po synovi Enza Ferrariho, ktorý trpel svalovou dystrofiou a zomrel vo veku len 24 rokov. Ferrari umiestnil na kapotu automobilu emblém, obdĺžnik so žltým podkladom, v ktorom bol nápis Dino. Strata jediného syna podnikateľa hlboko ranila.
Zakladateľ automobilky, ktorá vyrába vozidlá patriace k svetovej špičke, zomrel 14. augusta 1988 vo veku 90 rokov. Enzo Ferrari je pochovaný v rodinnej hrobke na cintoríne v meste Modena v strednej časti Talianska neďaleko mesta Maranello, kde sídli výrobný závod a tiež múzeum automobilov Ferrari.