StoryEditor

Fotograf poézie úpadku: Podstraský svojimi snímkami ukazoval, aká je naša skutočná existencia

02.04.2019, 10:05
Najradšej fotil ľudí na (p)okraji. A robil tak na ulici i v krčmách. Zachytával úpadok, bezmocnosť, ale i humorné a bizarné stránky našej reality. Sám žil prinajmenšom nezvyčajne. Odkrútil si pobyt v base aj na psychiatrii a celý život mal problémy s alkoholom. Anton Podstraský.

„Trvalo sa pohyboval v bojovej zóne. Z hľadiska výkonu profesie vyhľadával prostredia nanajvýš rizikové,“ píše o ňom s určitým zveličením umelecký kritik a historik Aurel Hrabušický. Ak by sme mali byť úplne konkrétni, Anton Podstraský najčastejšie nachádzal svoje námety v poklesnutých bratislavských pohostinstvách či na cestách k nim.

A nebolo to bez obete. Na fotografických výpravách  ho často zbili alebo mu zničili fotoaparát, hoci ten – ako sa opakovane vyjadril – bránil vždy skôr ako seba. Napriek tomu je isté, že krčmy a viechy neboli pre neho v prvom rade bojovou zónou, ale skôr duchovným domovom.

„Možno vďaka tomu, že bol v detstve postihnutý kostnou tuberkulózou a odvtedy kríval na jednu nohu, bol viac citlivý na ľudskú inakosť, na ľudí, ktorí nežili podľa obvyklých štandardov, ktorí stáli bokom, boli nejako poznačení,“ píše o ňom v monografii Aurel Hrabušický.

A takéto typy sa najčastejšie sústreďovali práve v pohostinstvách. „Dokonca si v priebehu času z kontaktných kópií vytvoril akýsi katalóg výjavov z bratislavských krčiem a roztriedil ich podľa názvov jednotlivých podnikov, z ktorých medzičasom viaceré už zanikli.“ Tento fotografický súbor nazval príznačne – Alkohol.

Záznamy nehybnosti

Anton Podstraský sa narodil 1. apríla 1939 v obci Pružina neďaleko Považskej Bystrice. V šestnástich rokoch odišiel na štúdiá na Strednú umeleckopriemyselnú školu v Bratislave a z hlavného mesta sa už do rodiska nevrátil. Hneď po škole sa zamestnal na Kolibe, kde ako filmový fotograf pôsobil štrnásť rokov a zdokumentoval tu viacero významných slovenských filmov: Boxer a smrť, Drak sa vracia či Ľalie poľné.

Už v tom čase to bol týpek. Fotograf Miro Miklas – ktorý o ňom ešte za jeho života napísal na I...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-12-20 09:10:00 - Feat.: - Title: Keď sa nad Prahou týčilo monštrum. Stalinov pomník sa stal traumou pre jeho autora a nakoniec aj pre režim 02 - Modified: 2024-12-18 10:05:00 - Feat.: - Title: Vladimíra Boudníka a jeho výtvarný štýl oficiálne kruhy ignorovali. Keď prišlo šťastie, siahol si na život 03 - Modified: 2024-12-18 10:26:37 - Feat.: - Title: Veľký opičí útek: Makakovia terorizovali New York, zastavili aj vlak. Aby ich pochytali, miestni ich opíjali alkoholom 04 - Modified: 2024-12-16 09:25:00 - Feat.: - Title: A Pieseň práce poznáš, súdruh? Ako sa v ére komunizmu u nás kontrolovala populárna hudba 05 - Modified: 2024-12-16 09:00:00 - Feat.: - Title: Príbeh bratislavského metra: Ako by vyzeralo, kde by boli stanice a prečo ho už dnes nikto stavať nechce?
menuLevel = 2, menuRoute = history/profily, menuAlias = profily, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
21. december 2024 13:39