StoryEditor

Najväčšia stavba od čias faraónov. Suezský prieplav mal symbolizovať víťazstvo techniky nad prírodou

18.11.2019, 08:15
Autor:
ČTKČTK
Suezský prieplav už 150 rokov skracuje lodiam cestu z Ázie do Európy.

Zásadný význam pre obchod i cestovanie medzi Európou a Áziou malo vybudovanie Suezského prieplavu v Egypte. Kanál dlhý 193 kilometrov totiž umožňuje lodiam cestovať zo Stredozemného do Červeného mora (a naopak) bez toho, aby museli oboplávať Afriku, čím skracuje cestu asi o 8 900 kilometrov (napríklad cesta z Perzského zálivu do Rotterdamu sa skrátila o 42 percent, do New Yorku o 30 percent). Včera od jeho slávnostného otvorenia uplynulo 150 rokov.

Pri oslavách otvorenia v roku 1869 kotvilo v Port Saide 48 lodí a táto flotila sa vydala cez prieplav. Prvou loďou cestovala ako čestný hosť francúzska cisárovná Eugénia, osláv sa zúčastnil aj rakúsky cisár, pruský a anglický následník trónu a viacero ďalších hláv štátov a šéfov vlád.

Po celej Európe sa vtedy s uznaním hovorilo o geniálnom mužovi, francúzskom inžinierovi Ferdinandovi Lessepsovi, ktorý dokončil najväčšiu stavbu, akú človek uskutočnil od čias faraónov. Stavba vtedy symbolizovala víťazstvo techniky nad prírodou.

S otvorením prieplavu sa často zvykne spájať opera Aida talianskeho skladateľa Giuseppe Verdiho. Ten však túto drámu lásky egyptského vojvodcu Radamesa a otrokyne Aidy, ktorá je v skutočnosti dcérou etiópskeho kráľa Amonasra, začal písať až po otvorení Suezu a premiéra sa konala v roku 1871 pri príležitosti otvorenia talianskeho divadla v Káhire.

Hoci sa myšlienkou spojiť prieplavom obe moria zaoberali už egyptskí faraóni, zrealizovaný bol až v 19. storočí. V súčasnosti prieplavom, ktorý bol niekoľkokrát v ohnisku izraelsko-arabských konfliktov, prepláva ročne asi 18-tisíc lodí. V porovnaní s tromi loďami denne pred 150 rokmi, dnes denne prepláva kanálom asi 50 námorných korábov.

Francúzsky inžinier a diplomat Ferdinand Lesseps získal v roku 1856 koncesiu na stavbu prieplavu od egyptského miestokráľa. Francúzsky inžinier a diplomat Ferdinand Lesseps získal v roku 1856 koncesiu na stavbu prieplavu od egyptského miestokráľa. Wikimedia Commons

​Význam prieplavu časom klesal (bol príliš úzky a plytký pre moderné supertankery), začal ale rásť po otvorení novej vetvy 6. augusta 2015 v dĺžke 72 kilometrov. Tá umožnila prevádzku v oboch smeroch zároveň a skrátila cestu prieplavom na približne polovicu – z 22 asi na 11 hodín. Kapacita prieplavu sa zvýšila z 40-45 na 60-65 lodí denne. Prieplav je od roku 2015 hlboký 23 až 24 metrov a široký 205 až 225 metrov.

Prieplav nemá žiadne vzdúvadlá, pretože tam nie je rozdiel medzi hladinami morí. Rozdeľuje na severnú a južnú časť slané Veľké horké jazero, pričom morská voda zo Stredozemného i Červeného more tečie voľne do jazera, kde nahrádza vodu, ktorá sa odparila. Jazero tiež funguje ako vyrovnávacia nádrž redukujúca následky prílivových prúdov v oboch moriach.

Stavba Suezského prieplavu trvala viac než desať rokov. Stavba Suezského prieplavu trvala viac než desať rokov. Wikimedia Commons

​Podľa súčasných kritérií môžu do prieplavu vplávať lode s maximálnym užitočným nákladom až 240-tisíc ton. Dĺžka lode nie je obmedzená, maximálny ponor môže byť 20,1 metra pri maximálnej šírke 50 metrov. Pre porovnanie: v roku 1869 do asi len osem metrov hlbokého prieplavu mohli vplávať lode s maximálnym užitočným nákladom 5 000 ton s maximálnym ponorom 6,7 metra.

Na sever prúdi prieplavom najmä ropa z arabských štátov, na juh priemyselné výrobky z Európy a Severnej Ameriky. Suezský prieplav patrí Egyptu a je dôležitým zdrojom financií pre jeho štátnu pokladnicu.

Predchodca súčasného prieplavu vznikol už v 13. storočí pred naším letopočtom, keď Egypťania prepojili Červené more a deltu rieky Níl. Nebolo to však dobré riešenie, pretože delta Nílu bola zanášaná sedimentmi. Prieplav časom zanikol, neskôr ho niekoľkokrát obnovili.

Stavba Suezského prieplavu trvala viac než desať rokov. Stavba Suezského prieplavu trvala viac než desať rokov. Wikimedia Commons

​O prekopanie kanála sa zaujímal aj francúzsky cisár Napoleon Bonaparte pri svojom egyptskom ťažení. Nechal vypracovať štúdiu, tá však (v rozpore so skutočnosťou) ukázala, že hladiny oboch morí sa líšia o desať metrov. Preto od zámeru ustúpil.

Neskôr projekt zaujal francúzskeho inžiniera a diplomata Ferdinanda Lessepsa. V roku 1856 sa stal konzulom v Káhire, kde ešte v tom istom roku získal koncesiu na stavbu prieplavu od egyptského miestokráľa Saída Pašu. Nadšený Francúz, ktorý medzitým presvedčil všetkých investorov okrem Britov, sa dal do práce. Prvý projekt inžinierov Linanta a Mougela Beyovcov bol v roku 1856 predložený kolégiu odborníkov.

Satelitná snímka Suezského prieplavu. Satelitná snímka Suezského prieplavu. Wikimedia Commons

​Slávnostný výkop v Sueze urobil 25. apríla 1859 sám Lesseps s krompáčom v ruke. Väčšinu stavebných prác vykonávali egyptskí vidiečania. A o vyše desať rokov neskôr, po zvládnutí mnohých komplikácií (rozpočet bol viac než dvojnásobne prekročený), bola stavba dokončená.

Po britskej vojenskej okupácii Egypta v roku 1882 sa prieplav dostal pod faktickú kontrolu Londýna. Podľa medzinárodnej konvencie podpísanej v roku 1888 v Istanbule, bol Suezský prieplav vyhlásený za „slobodný a otvorený“ pre lode všetkých štátov počas mieru i vojny, zakazujúci militarizáciu celého priľahlého pásma.

Briti prieplavu v podstate vládli až do roku 1951, keď im Egypt vypovedal zmluvu o správe kanála. V júli 1956 egyptský prezident Džamál Abdan Násir prieplav, ktorého akcie sa nachádzali v rukách britských a francúzskych investorov, znárodnil. To viedlo na jeseň 1956 k niekoľko týždňov trvajúcej Suezskej kríze, keď Británia, Francúzsko a Izrael zaútočili na Egypt. Kríza sa skončila v novembri 1956 a v apríli nasledujúceho roka bol prieplav znovu otvorený za asistencie OSN. V roku 1962 boli všetci pôvodní majitelia akcií prieplavu vyplatení Egyptom.

Luxusná osobná dopravná loď Queen Mary 2 pri plavbe Suezským prieplavom v roku 2009. Luxusná osobná dopravná loď Queen Mary 2 pri plavbe Suezským prieplavom v roku 2009. Wikimedia Commons

​Ešte raz bol potom kanál zatvorený, a to na celých osem rokov, po takzvanej šesťdňovej arabsko-izraelskej vojne v júni 1967. Vtedy zostalo v prieplave uväznených 14 lodí vo Veľkom horkom jazere až do jeho opätovného otvorenia v júni 1975. Tieto lode sú známe ako Žltá flotila, pretože ich paluby zakrátko pokryl púštny piesok.

01 - Modified: 2018-01-15 08:42:19 - Feat.: 0 - Title: Kontroverzný hrdina: Egyptský prezident Násir je dodnes ikonou arabského sveta
01 - Modified: 2024-12-20 09:10:00 - Feat.: - Title: Keď sa nad Prahou týčilo monštrum. Stalinov pomník sa stal traumou pre jeho autora a nakoniec aj pre režim 02 - Modified: 2024-12-18 10:05:00 - Feat.: - Title: Vladimíra Boudníka a jeho výtvarný štýl oficiálne kruhy ignorovali. Keď prišlo šťastie, siahol si na život 03 - Modified: 2024-12-18 10:26:37 - Feat.: - Title: Veľký opičí útek: Makakovia terorizovali New York, zastavili aj vlak. Aby ich pochytali, miestni ich opíjali alkoholom 04 - Modified: 2024-12-16 09:25:00 - Feat.: - Title: A Pieseň práce poznáš, súdruh? Ako sa v ére komunizmu u nás kontrolovala populárna hudba 05 - Modified: 2024-12-16 09:00:00 - Feat.: - Title: Príbeh bratislavského metra: Ako by vyzeralo, kde by boli stanice a prečo ho už dnes nikto stavať nechce?
menuLevel = 2, menuRoute = history/starsie-dejiny, menuAlias = starsie-dejiny, menuRouteLevel0 = history, homepage = false
20. december 2024 11:19