Východná časť parížskeho Place de la Concorde susedila s kráľovskými Tuilerijskými záhradami a smerom na západ od neho viedol už vtedy dnes povestný bulvár Champs Élysées, hoci bol zatiaľ len vychádzkovou alejou. Monumentálny chrám La Madeleine, vzdialený zhruba štvrť kilometra na sever, mal vtedy vyhĺbené ešte len základy.
A práve smerom k tejto obrovskej jame vyrazil 23. októbra 1769, za obdivného potlesku Parížanov, podivný chrčiaci a škrípajúcich drevený povoz na troch kolesách, ktorý mal v prednej časti pripevnený obrovský čmudiaci kotol. Neťahal ho žiaden kôň ani vôl, ale zdalo sa, že ide úplne sám. Uviezol štyroch ľudí, ale so silami vydržal nanajvýš desať-dvanásť minút.
Potom musela osádka zostúpiť, doplniť do kotla vodu, znovu rozkúriť oheň, počkať, až sa veľký stroj opäť „rozfuní“, aby mohol rýchlosťou okolo 4 km/h niekoľko ďalších minút pokračovať vpred...
Mechanický kôň
Strojcom prvého automobilu v dejinách bol kapitán francúzskej armády Nicolas Joseph Cugnot (26. februára 1725 – 2. októbra 1804), ktorý na využitie pary v doprave veril (na rozdiel od vynálezcu parného stroja Jamesa Watta).
„Cugnot bol nadaný vynálezca, ale na pokusy s parným strojom mu chýbali financie. To sa zmenilo v roku 1764, keď sa mu podarilo pre svoj projekt ,mechanického koňa‘ získať ministra vojny markíza de Choiseul. Ten Cugnota poveril zhotovením parného traktora pre delostrelectvo. V roku 1769 predviedol Cugnot svoj vynález v Paríži,“
opisuje začiatky automobilovej histórie Jan Hromádko v knihe Spaľovacie...
Zostáva vám 85% na dočítanie.