Sudcovia John Hathorne a Jonathan Corwin ani na okamih nezapochybujú, že žena, ktorú práve vypočúvajú, sa spolčila s diablom. Nielenže sa k všetkému priznáva a vymenúva ďalšie osoby, ktoré jej pomáhali, ale aj svojím zovňajškom i vystupovaním je priam archetypom bosorky, aké opisuje vo svojej príručke slúžiacej na rozpoznávanie „prekliateho čarodejníckeho umenia“ puritánsky klerik a teológ William Perkins.
Tá žena sa volá Tituba, je otrokyňa a začiatkom marca 1692 sa stáva prvou obvinenou v prípade, ktorý zakrátko vyústi priam do kolektívneho šialenstva.
Osada Salem, ležiaca v britskej koloniálnej provincii Massachusetts, ktorú zasiahne, sa ním zapíše do histórie. Nie je a nebude síce jediným miestom v Severnej Amerike, kde došlo alebo dôjde k čarodejníckym procesom, tento však prevýši všetky ostatné svojím tragickým rozmerom.
Kým v Európe v tomto období prebieha honba na bosorky už dve storočia a za obeť jej padli tisíce ľudí, v Novom svete sa prípady čarodejníctva málokedy končia vyrieknutím hrdelného trestu.
Salemský bude výnimkou, popravia v ňom štrnásť žien a piatich mužov. Zostane tak varovným príkladom nebezpečenstva izolacionizmu a náboženského extrémizmu.
Diabol sa nevzdal
Kolónia Massachusetts sa stala v prvej polovici 17. storočia oblasťou osídľovanou predovšetkým puritánmi. Členovia tejto skupiny, ktorá kedysi vznikla ako výsledok anglickej reformácie, kládli veľký dôraz na usporiadaný a mravný život presne podľa Božích zákonov a na dôkladné porozumenie Biblii. Boli tiež presvedčení, že svojím príchodom na americký kontinent takpovediac oslobodili túto oblasť od diabla.
Ich viera bola silná, no podmienky, v ktorých museli žiť, pomerne drsné. Nehostinný kraj, sústavná hrozba útokov zo strany domorodcov, ale aj vzájomné intrigy a spory, napríklad o majetky a pozemky, ktoré vnútri komunity čoraz častejšie prepukali, znásobovali ich neustály stres.
Zostáva vám 85% na dočítanie.