Inflácia dnes dosahuje rekordné hodnoty. Jej pôvodcovia – vojna a pandémia – totiž ťahajú ceny energií aj pohonných hmôt do výšin. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že to najviac ovplyvní bežných spotrebiteľov, veľkými stratami však trpia aj producenti. Nevynímajúc tých poctivých a lokálnych. Byť ich partnerom v takýchto náročných časoch nie je jednoduché, no dá sa to. Pravdaže, len prípade, že to myslíte úprimne.
Pre slovenských potravinárov je takým partnerom Lidl. „V nedávnom skončenom obchodnom roku sme zvýšili počet slovenských dodávateľov o štvrtinu a obrat s nimi narástol o viac ako 16 percent,“ uviedol hovorca spoločnosti Tomáš Bezák. Slováci reťazcu podľa neho dodali až 36 percent z celkového objemu potravín. Ide o najväčší podiel spomedzi všetkých dodávateľských krajín. Na druhom mieste skončili s veľkým odstupnom Nemci a na tretej priečke českí dodávatelia.
279-násobná podpora
Lidl aktuálne spolupracuje až s 279 slovenskými dodávateľmi, ktorým za výrobky v roku 2021 zaplatil bezmála 450 miliónov eur v nákupných cenách. Nachádzajú sa medzi nimi väčší aj menší hráči. Diskont však ku každému z nich pristupuje férovo a jedná s nimi individuálne podľa ich vlastných možností a potrieb. Dokazujú to slová nejedného z nich.
„Lidl je veľmi seriózny partner, ktorý je síce pri vyjednávaní cien veľmi náročný, ale čo sa týka platenia, je stopercentný. Je to taká spolupráca, akú hľadáme,“ uviedol Jozef Mikuš, majiteľ JM Vinárstvo Doľany. Podobne sa vyjadril aj Vladimír Hatok, obchodný riaditeľ spoločnosti Minerálne vody. „Lidl je férový partner. Keď sa urobia dohody, tieto aj platia a je ochotný pomôcť s predajom aj nad rámec toho, čo je dohodnuté,“ spresnil.
64 exportérov a 28 krajín
Väčší producenti sa zase prostredníctvom reťazca dostanú okrem slovenského trhu aj na zahraničný. „S Lidlom spolupracujeme od roku 2009, keď sme začali predávať naše výrobky na Slovensku. Nasledovali Česká republika a Poľsko. Dnes je to už 25 krajín, z toho 17 s trvalým listingom,“ uvádza Juraj Lunter, výkonný riaditeľ Alfa Bio.
Štatistiky ukazujú, že v obchodnom roku 2021 Lidl vyviezol produkty od 64 slovenských dodávateľov do 28 krajín. Vďaka diskontu a jeho dodávateľom tak putuje syr nivového typu do Lotyšska, sušené ovocie do Litvy, slovenské údeniny do Anglicka, slivovica do Nemecka či Dánska, bryndza do Maďarska a tofu napríklad do Chorvátska, Fínska či Rumunska. „Medzi najväčších exportérov patria spoločnosti Agrofarma, Alfa Bio, Mecom, Metsa Tissue, Pierre Baguette, SHP Harmanec či Tatranská mliekareň,“ spresňuje Bezák, podľa ktorého im do spomínaných krajín umožňujú vstupovať prostredníctvom svojej privátnej značky.
Aj my si môžeme dať Slovenskô
Aj slovenskí spotrebitelia si však prídu na svoje, a to prostredníctvom novej privátnej značky Lidla – Slovenskô, ktorá vznikla len minulý rok. Vďaka jej unikátnemu dizajnu sú slovenské produkty veľmi ľahko rozlíšiteľné a spotrebiteľ si tak môže jednoducho vybrať z ich rozmanitej ponuky. Od zeleniny, mäsových a mliečnych výrobkov až po pekárenské produkty. Mnohé sú opradené tradíciami a ich korene siahajú ďaleko do histórie, napríklad spišské párky, gazdovská parenica či šúľance.
Tieto a mnohé ďalšie výrobky spotrebitelia nájdu v predajniach už od pondelka v rámci tematického týždňa „Vyrobené na Slovensku“, ktorý sa koná štyrikrát do roka. „Objaví sa v ňom takmer 200 produktov, ktoré bežne nefigurujú v našom sortimente. Šancu odprezentovať sa a osloviť zákazníkov na celom Slovensku, vo všetkých našich 155 predajniach, tak dostanú aj dodávatelia, ktorí nemajú dostatočnú kapacitu, aby s nami spolupracovali počas celého roka,“ dodáva Bezák.
Lidl však okrem toho hľadá aj ďalších výrobcov na dlhodobú spoluprácu. Prihlásiť sa môžu prostredníctvom jednoduchého formulára na jeho stránke.