StoryEditor

Od hľadania brigády až po sťahovanie do vzdialených krajín

19.05.2023, 00:00

Počas štúdia na vysokej škole brigádoval v rôznych spoločnostiach a spolu s kamarátmi sa rozhodli, že si vytvoria vlastnú firmu na hľadanie práce. Tak založili personálnu agentúru Proplusco, a neskôr, keď hľadali brigádnikov na sťahovanie, pridali k nej aj ďalšiu firmu na sťahovanie a dopravu - Plusim. Miroslav Kudlej hovorí o svojom podnikaní, rozdieloch medzi pracovným trhom na Slovensku i v Čechách, aj o najhľadanejších pracovných pozíciách.

Aké boli vaše začiatky v podnikaní? Kedy ste sa rozhodli, že budete podnikať?

Počas môjho štúdia na vysokej škole sa začala éra brigád a všetci sme si hľadali nejakú brigádu. Vtedy sme sa spolu s mojimi spoločníkmi rozhodli, že si založíme vlastnú firmu. Začiatky boli veľmi živelné, učili sme sa na vlastných chybách, no boli sme zároveň veľmi nadšení a každý problém sme hneď riešili. V tejto oblasti sme videli veľký potenciál, pretože každá firma z času na čas potrebuje pracovnú silu, od kaderníčok až po automobilky.

V roku 1999 sme založili aj pobočku v Českej republike. Pociťovali sme relatívne veľký dopyt po zamestnancoch, pričom ľudí na trhu bolo stále menej. Museli sme sa starať o našich zamestnancov, aby boli spokojní a prišli do práce aj na ďalší deň, čo bolo stále ťažšie a je to tak doteraz.

Aké služby ponúka firma Proplusco?

Poskytujeme personálne služby, v logu máme napísané „smart personnel solution“, pričom personalistika je veľmi košatá. Veľakrát náš zákazník nevie úplne detailne, čo potrebuje, vie však, že potrebuje ľudí, potrebuje zabezpečiť nejakú prevádzku, a my sa mu to snažíme dodať na základe skúseností, ktoré máme, tak, ako nám to zákonník práce v danom čase umožňuje.

Poskytujete mzdový outsourcing, čo je služba v oblasti mzdového účtovníctva. Prečo je to pre firmy výhodné?

Keď máte firmu, ktorá má zamestnanú jednu mzdovú účtovníčku, je veľmi ťažké zabezpečiť, aby mala dostatočné množstvo informácií a aby držala neustále krok s meniacou sa legislatívou. To znamená, že po určitom čase, keď neabsolvuje školenia a nestretáva sa s kvalifikovanými kolegami, ktorí by jej pomohli pri riešení problémových vecí, mzdové účtovníctvo firmy začína pokrivkávať. Vtedy je výhodné, keď firme preberieme mzdové účtovníctvo a robia ho naši vyškolení účtovníci.

Koľko máte zamestnancov?

Máme svojich interných zamestnancov, ktorých je zhruba sedemdesiat, a potom máme zamestnancov, ktorých dočasne prideľujeme, tých je približne tristo alebo štyristo. Mení sa to  podľa obdobia a podľa zákazok, ktoré riešime, a navyše máme ešte veľké množstvo rôznych brigádnikov, dohodárov, to sú v podstate stovky až tisícky ľudí.

Poskytujete aj Smart recruitment a Smart personálny leasing, o čo presne ide?

Smart recruitment je služba, ktorú firmy využívajú, keď si potrebujú nájsť zamestnanca do svojho interného stavu. Znamená to, že niekto hľadá asistentku, ktorú chce zamestnať, to je to ten štandardný recruitment.

Smart personálny leasing naopak využívajú väčšinou výrobné spoločnosti. Títo zamestnanci sú u nás zamestnaní, majú u nás pracovnú zmluvu, a my ich dočasne prideľujeme do danej firmy. Keď ich firma nepotrebuje, tak nám ich vráti, a my ich zase umiestnime do inej firmy.

Čo sa týka zákonníka práce, ako firma neustále reagujete na zmeny, ktoré prináša tento zákon, je tých zmien veľa?

Zákonník práce je mimoriadne často menená legislatívna norma na Slovensku, musíme reagovať na rôzne veci a všeobecne zákonník práce v poslednom období znepružňuje pracovný trh. To následne núti firmy, aby sa vyhýbali krátkodobým výkyvom výroby, aby plánovali dlhodobo a zamestnávali ľudí na dlhú dobu, pričom im dávajú pracovné istoty. Na trhu existuje obrovský dopyt po flexibilite zamestnávania a zákonník práce ju stále zmenšuje. Personálne agentúry teda reagujú na dopyt firiem na flexibilné zamestnávanie ľudí.

Firma Proplusco pôsobí na slovenskom a českom trhu, viete porovnať tieto trhy, sú si podobné?

Sú, aj nie sú. Najväčším rozdielom medzi slovenským a českým trhom práce je, že na Slovensku po roku 2012 neexistuje pracovný pomer, z ktorého by sa neplatili odvody. Až na nejakú dohodu o brigádnickej práci študentov do limitu 200 eur mesačne všetky dohody podliehajú odvodom a sú pre zamestnávateľa relatívne veľmi drahé. Na Slovensku je tá legislatíva zložitejšia práve preto, lebo tých typov pracovných pomerov je veľké množstvo a veľakrát sa v tom firmy nevyznajú. Je rozdiel medzi jednotlivými typmi, keď je to študent má iné odvody, keď ide o dôchodcu, zase iné. Ak pracuje pravidelne, platí inú sumu ako pri nepravidelnej práci, jednoducho, je to veľmi komplikované oproti Českej republike. Tam existuje možnosť prideľovať zamestnancov, ktorí sú zamestnaní na dohodu o pracovnej činnosti, toto na Slovensku nie je možné. Na Slovensku môžete dočasne prideliť iba toho zamestnanca, ktorý je zamestnaný na trvalý pracovný pomer. Takisto v ČR existuje dohoda o Provedení práce, kde do 10 000 českých korún neplatí zamestnanec ani zamestnávateľ žiadne odvody.

V čom sa odlišujete od vašich konkurentov?

Našich zákazníkov počúvame, to znamená, že keď príde zákazník s nejakým problémom, snažíme sa ho analyzovať a vymyslieť riešenie, ktoré bude pre neho najvýhodnejšie. Tým, že sme slovenská firma, nie sme korporát, dokážeme riešenia prinášať rýchlo a nepotrebujeme schvaľovanie každého kroku kdesi v zahraničí, takže dokážeme veľmi flexibilne reagovať na požiadavky našich klientov.

V ktorej oblasti na našom trhu práce najviac ľudí chýba?

Viete aká je najhľadanejšia pozícia na Slovensku? Upratovačka. To nie je štandardne dlhodobo rovnaké, ale sú to práve tie nižšie výrobné pozície, operátori výroby, manipulanti, pracovníci na vysokozdvižných vozíkoch, teda všeobecne výrobní pracovníci, ktorých je dlhodobo nedostatok.

Redizajnovali ste firemný web, v čom je najväčšia zmena, čo ste chceli vylepšiť?

Web má byť vzdušný, má mať moderný dizajn, má reflektovať trend, že väčšina užívateľov  vyhľadáva na webe z mobilných zariadení, takže sme ho tomu chceli prispôsobiť. Informácie, ktoré sú na webovej stránke, musia byť nové a aktuálne.

Ďalšou záujmovou oblasťou je sťahovanie a doprava, firma Plusim vznikla v roku 2001. Čo  bolo hlavným dôvodom, prečo ste do tejto sféry vstúpili?

Na začiatku to bola istá forma špecializovanej personalistiky, pretože firmy od nás chceli, aby sme im niečo preniesli, aby sme im dali brigádnikov na sťahovanie, no a časom sme pochopili, že pokiaľ tento servis chceme zákazníkom poskytovať kvalitne, musíme tieto služby odčleniť z jadra firmy a musíme sa tým zaoberať profesionálnejšie. To znamená, že sťahovacia služba vznikla z brigádnickej činnosti a vznikla špecializáciou ľudí, ktorí sa týmito službami u nás zaoberali. Zároveň sme našich ľudí vybavili profesionálnymi pracovnými pomôckami, museli sme ich naučiť ako dvíhať bremená, ako baliť tovar, respektíve nábytok, tak, aby sa pri preprave nepoškodil. Museli sme na to samozrejme uzatvoriť poistenie, aby sme v prípade, že sa niečo poškodí, vedeli škody klientovi pokryť. A tak vznikla  spoločnosť PLUSIM.

Bolo to dobré rozhodnutie, firme sa darí?

Áno, svedčí o tom aj to, že už 22 rokov fungujeme, máme obrovské množstvo spokojných zákazníkov, a dovolím si tvrdiť, že keď sa čokoľvek veľké na Slovensku prenáša, tak buď o tom vieme, alebo sa do toho priamo zapojíme.

Aké sú vaše plány a vízie do budúcnosti vo vašich firmách?

Za ostatných sedem rokov sme naozaj rástli každým rokom a v tomto trende by sme chceli pokračovať aj naďalej. Potenciál slovenského trhu je naozaj obrovský. Keď si pozrieme obrat personálnych agentúr na Slovensku, tak Proplusco má z toho mizivú časť, takže stále máme kam rásť. Každodennou trpezlivou prácou sa budeme zväčšovať.

Platí to aj pre PLUSIM?

Plusim je v trošku odlišnej situácii práve preto, že sme najväčšou sťahovacou spoločnosťou na Slovensku, a v rámci tohto trhu už pociťujeme limity. Preto smerujeme našu aktivitu do Českej republiky, kde by sme radi dosiahli takú úroveň, akú máme na Slovensku.

Posun slovenských firiem do Česka je veľmi prirodzený pre jazykovú i kultúrnu blízkosť, platí to i vo vašom prípade?

Jedna vec je jazyková príbuznosť a druhá vec je, že prijatie Slovákov v Česku je veľmi priaznivé, nikdy sme sa nestretli s odmietnutím alebo so zlou emóciou, a takisto mentalita Slovákov a Čechov je veľmi podobná. Skrátka, pracuje sa nám tam oveľa ľahšie ako napríklad v Rakúsku, pretože tamojší ľudia sú pre nás oveľa ťažší oriešok. Máme zriadenú kanceláriu aj vo Viedni, ale tá úspešnosť tam nie je taká, ako by sme si predstavovali.

Akými ľuďmi sa v podnikaní snažíte obklopovať, akí by mali byť vaši najbližší spolupracovníci?

Jeden múdry človek povedal, že zamestnávať múdrych ľudí a hovoriť im, čo majú robiť, je veľmi hlúpe, to znamená, že sa snažím obklopovať rozumnými ľuďmi a nechávam im veľkú mieru autonómie a samostatnosti, aby sa dokázali realizovať. V mojom okolí sa nachádzajú ľudia, ktorí sú veľmi cieľavedomí a samostatní, a môžem sa na nich spoľahnúť.

Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Proplusco.

 

menuLevel = 1, menuRoute = hn-nativ, menuAlias = hn-nativ, menuRouteLevel0 = hn-nativ, homepage = false
21. november 2024 20:50