„Keď produktu dôveruješ, a vidíš v ňom zmysel, tak potom naberieš odvahu a ten produkt sám vytvoríš. Takto to bolo pri našich nosičoch, a tak isto je to aj pri našich barefotových topánkach,“ hovorí Juraj Fehervari, majiteľ firmy Be Lenka zo Žiliny, ktorá sa špecializuje na výskum, vývoj a výrobu barefootovej obuvi, pričom barefoot imituje chôdzu ako naboso, tak ako to je ľuďom najprirodzenejšie. Firmu založili v roku 2017 a neskutočne rýchlo sa prepracovala k výnimočným výsledkom. Kým v čase energetickej krízy mnohé firmy padali, Be Lenka rástla. „Napriek kríze sa nám podarilo medzi rokmi 2021 a 2022 zvýšiť obrat zhruba zo 7,8 na 13,5 milióna eur, čo je nárast o 70 percent,“ hovorí Juraj Fehervari. V roku 2022 ho vyhlásili za EY Podnikateľa roka.
Našiel ten správny produkt
Úspech Be Lenky prišiel, takpovediac zo dňa na deň, ale podnikateľská cesta jej zakladateľa, nebola vždy priamočiara. Sedemnásť rokov bol freelancer (pozn.red. slobodný podnikateľ) a jeho pracovný život sa točil okolo marketingu a internetového obchodu. „Keď spätne hodnotím svoj život, vždy som inklinoval k tomu, aby som robil vlastné projekty,“ spomína si Juraj. Popri tom sa ustavične venoval aj rozvoju svojej osobnosti a vyskúšal mnohé zaujímavé veci: jogu, pobyt v tme, vegánstvo či kaučovanie, a vraj ho výrazne ovplyvnili. Veľká zmena však prišla po narodení jeho dvoch synov. „Som veľký fanúšik kontaktného rodičovstva a keď sa nám narodili dvaja synovia, obidvoch som ich odnosil v nosičoch. Keď môj starší syn začal chodiť, tak sme, spolu s mojou ženou, objavili preňho barefootové topánky, takže cez moje deti, som sa dostal k mojim prvým barefootom. Keď som vyskúšal barefotovú topánku a zažil som ten wau efekt, odvtedy som barefooty nosil a v jednom momente sme si s Lenkou povedali, že to skúsime a začneme barefootové topánky aj vyrábať,“ hovorí úspešný výrobca a predajca.
Odvážny krok
Najskôr začali vyrábať ergonomické nosiče pre bábätká a vzápätí aj barefootové topánky. „Ja si myslím, že hlavný dôvod, prečo je Be Lenka odvážnou firmou je to, že sme si dovolili otvoriť tu trh, ktorý tu vôbec nebol. Keď Be Lenka začala developovať svoje prvé barefootové topánky, tak som môjmu kamarátovi, ktorý robil analýzy kľúčových slov na googli zadal, aby zistil, koľko barefootových topánok sa na Slovensku predá. Na druhý deň mi telefonoval, že Juro, ani si nedávaj robiť analýzu, pretože tu, sa to jednoducho nevyhľadáva, tu ten trh nie je. Naša odvaha spočívala v tom, že napriek týmto dátam, ktoré boli kritické, sme sa odhodlali do toho ísť naplno, rozhodli sme sa, stať sa technologickou firmou, a to nám v neskoršom čase, prinieslo úspech,“ hovorí Juraj Fehervari.
Výskum a vývoj „bosej“ topánky
Úlohou barefootovej, alebo bosej obuvi, je chôdzu v topánkach čo najviac priblížiť chodeniu naboso. Topánka sa prispôsobí vašej nohe a nie naopak, ako je to bežné pri konvečnej obuvi.
„Barefootvá topánka má tri základné charakteristiky: prvou je, že má anatomický tvar. Spolu s odborníkmi, vývojármi z univerzít a podológmi dbáme na to, aby mali naše topánky anatomický tvar. Skrátka, aby nás topánka neobmedzovala, jej tvar sa musí čo najviac podobať tvaru našej nohy. Druhá vec je, že topánka má zero drop, to znamená, že päta a prsty sú v jednej rovine, takže sa vaše ťažisko nevychyľuje. Môžete stáť pevne na celých nohách, môžete byť vzpriamený a lepšie kráčať. Tretím znakom je flexibilta podrážky, podošvy. Chodíme po rôznych povrchoch a na chodidle máme množstvo bodov, ktoré chôdzou stimulujeme. Barefotová topánka vám dá slobodu, kráčate akoby naboso, podošva sa prispôsobuje terénu a zapájate pritom viac svalov. A to je hlavný rozdiel oproti komerčnej obuvi. Topánky s podpätkom alebo na veľmi pevnej platforme zabrzdia veľmi veľa vnemov,“ vysvetľuje Juraj Fehervari.
V Škandinávii nosia barefooty aj deti
Keď Juraj Fehervari spätne hodnotí firemnú históriu, ktorá je relatívne krátka, veď majú iba 5 rokov, hovorí: „Naším veľkým ťahúňom v tom, že sa našej firme darí a rastie, bolo to, že sme od prvých okamihov dávali veľký dôraz na vývoj produktu, a naozaj sme nešetrili peniazmi ani energiou, aby sme dokázali developovať lepší a lepší produkt. To nám, podľa mňa, aj dodnes pomáha.“ Slovensko je vraj, v tejto oblasti veľmi konzervatívne a ľudia nemajú dostatok informácií o barefootovej obuvi a o výhodách jej používania. Juraj Fehervari hovorí: „Keď prídete do hociktorej škandinávskej krajiny, tak je úplne bežná vec, že deti nosia barefooty. Ak máte problémy s nohami, tak prvé, čo vám podológ odporučí je, aby ste chodili bosí po tráve, a druhá verzia je, že choďte v barefootoch. Aj u nás už ale postupne pribúdajú lekári a fyzioterapeuti, ktorí sa na človeka pozerajú holistickejšie, a barefoot odporúčajú.
Európska výroba
Topánky od firmy Be Lenka sú európskym výrobkom. Vyrábajú ich vo viacerých firmách, ktoré sídlia na Slovensku, v Čechách, v Taliansku či Portugalsku, celkovo sa na ich výrobe podiela 25 partnerských závodov v celej Európe. „Netvrdím, že jeden človek vyrobí jednu topánku, i keď máme aj také modely, ale väčšina produkcie je dnes vo vyladených fabrikách, kde je samozrejme veľký podiel ľudskej práce, ale používame aj mnohé moderné techológie. Patrí medzi ne napríklad rezanie vodným lúčom či laserom, ale do obrovskej miery má na našu výrobu vplyv ľudská práca. Každú topánku či každý zvršok ušije šička a každú topánku zospodkuje obuvník na kruhu,“vysvetľuje podnikateľ.
Projektový tím firmy sa skladá z konštruktérov, dizajnérov, technológov, projektových manažérov, ktorí dohliadajú na výrobu vo všetkých partnerských fabrikách. Súčasťou sú aj developerské, brandingové a marketingové tímy a samozrejme nechýba klientsky servis. „Náš projektový tím dohliada nato, ako sa urobí stielka v topánke, čo robí jedna fabrika. V ďalšej fabrike vyrobia formy na podrážky, inde zase podrážky vylejú. Dohliadame aj nato, aké nám prídu železné krúžky, či šnúrky, ktoré zase vyrobí iná fabrika. Koža a textil prídu z ďalších fabrík a v iných sa zase topánky dávajú dokopy,“ hovorí Juraj.
Predávajú v 70 krajinách
Be Lenka dnes posiela topánky do viac než 70 tich krajín, a medzi ich najdominantnejšie trhy patria Nemecko (celých DACH región), Škandinávia, Taliansko, Španielsko, Česko, Slovensko a Spojené štáty americké. Firma má 15 e-shopov v ôsmich jazykových mutáciách a dva kamenné obchody, v Bratislave a v Žiline. „Predajné portfólio diverzifikujeme najviac ako sa dá, myslím si, že v dnešných časoch je to správna voľba, preto, aby sme neboli závislí na jednom trhu,“ objasńuje Juraj Fehervari.
300 originálnych modelov topánok
Be Lenka vyrába detskú, dámsku, pánsku, či turistickú obuv a topánky do prírody. Okrem značky Be Lenka pridali i barefoot tenisky zamerané na mestský lifestyle pod značkou Barebarics. Juraj Fehervari hovorí: „Túto značku sme vytvorili zhruba pred rokom, pretože som veľký fanúšik toho, že by sme si mali zachovať v produkte svoju identitu. Be Lenky majú základnú charakteristiku -minimalistickosť obuvi, čo ju robí veľmi dobre rozpoznateľnou. Ale naši zákazníci, chceli, aby sme vytvorili aj sneakers tenisky, vhodné do mestskej džungle, preto dnes máme dve značky, jednu, ktorá sa zameriava na tenisky a druhú, ktorá reprezentuje office-ovú a ženskú módu.
Kompostovateľné topánky i oblečenie
Firma sa stále rozvíja a inovuje. Najnovšie chcú vyrobiť topánky, ktoré budú plne z kompostovateľných materiálov. Keď doslúžia, budete ich môcť doma hodiť do kompostu a vyrastie z nich napríklad aj strom. Mimochodom, aj pri barefootových topánkach platí dvojročná garancia od výrobcu, tak ako pri bežných typoch obuvi, samozrejme štandardne vydržia dlhšie, závisí to však od používania i starostlivosti. „Be Lenka má veľmi silnú základňu stálych klientov, ktorí sa k nám vracajú, a chceme im priniesť aj ďalšie produkty, ktoré by dopĺňali to, čo u nás hľadajú. Preto sa Be Lenka v momentálnom období transformuje na lifestylovú značku a zhruba od konca mája tohto roku budeme predávať aj špecifické slow-fashion oblečenie, ktoré bude mať množstvo jedinečných vlastností a dlhú životnosť,“ približuje Juraj Fehervari.
EY Podnikateľ roka a pomoc vesmíru
Juraj Fehervari sa môže pochváliť titulom EY Podnikateľ roka 2022, čo je najprestížnejšie svetové ocenenie pre podnikateľov. „Je to pre nás aj akýmsi sociálnym schválením, že to, čo robíme, robíme dobre a na profesionálnej úrovni, takže sme veľmi vdační a pociťujeme veľkú zodpovednosť do budúcnosti. Chceme sa stavať k biznisu i k ochrane prírody, a ku všetkému, čo robíme, veľmi zodpovedne.
Ako hovorí, vie, že je dôležité robiť veci „so srdcom“. „Moja dôvera je dnes založená na našom tíme a na tom, že som presvedčený, že keď sa stretne množstvo ľudí so spoločným zámerom, ktorý je dobrý, tak sa môžu diať veľmi pekné veci a aj vesmír tomu pomôže,“ uzatvára podnikateľ roka.
STĹPČEK ODBORNÍKA K TÉME
Norbert Hovančák, člen Predstavenstva Slovenskej sporiteľne zodpovedný za firemné bankovníctvo a finančné trhy
Asi nebude náhoda, že aj v druhej časti seriálu hovorí jej hlavný hrdina o odvahe ako o jednom zo základných dôvodov úspechu. Juraja Fehervariho poznám dlhšiu dobu a bol som veľmi rád, že hlavnú cenu E&Y Podnikateľ roka som mu mohol odovzdať osobne. Ja sám nosím ich topánky, sú prototypom pohodlia, zdravia ale aj využitia nových technológií. Podporovať inovatívnych a inšpiratívnych podnikateľov je prínosom nielen pre našu banku, ale aj pre spoločnosť ako takú.
V Be Lenka vytvorili na Slovensku trh, ktorý neexistoval a dnes svoje výrobky exportujú do viac ako 70 krajín sveta. A že sa im toto všetko podarilo „len“ za 6 rokov je neuveriteľný úspech. A ich odvaha nebola len v tom, že verili svojmu nápadu, aj keď prvotná analýza ukázala, že o takúto obuv nie je u nás vôbec záujem. Ale aj v tom, že od začiatku chceli byť technologickou firmou, ktorá dáva veľký dôraz na vývoj. Kombináciu týchto dvoch faktorov vidím ako základ ich úspechu.
O niečo nové, inovatívne sa snažíme teraz aj v Slovenskej sporiteľni. Zopár rokov počúvame o zlej finančnej gramotnosti Slovákov, málo sa však hovorí o podobne dôležitej veci – o finančnom zdraví firiem.
Index finančného zdravia, ktorý sme pripravili a je pre všetky firmy na Slovensku, môže byť pre podnikateľov kompasom. Takým, ktorý im ukáže kadiaľ sa vydať, ako zlepšovať riadenie financií, ale aj smerovanie ich firmy ako celku. Pretože tak ako pri ľuďoch, aj pri firmách môže malá zmena a vyladenie procesu pomôcť zvrátiť istú cestu k problémom. Len finančne zdravá firma bude prosperovať, tvoriť zisk a bude spoľahlivým zamestnávateľom s pozitívnym dosahom na celú spoločnosť. Na ceste k zisku je však veľa checkpointov, ktoré im ju môžu výrazne uľahčiť alebo ju skomplikovať tak, že sa z neho stane nedosiahnuteľná méta. Našou dobrou praxou má byť „odtajnenie“ mágie finančných analytikov a banky. Aby firmy a ľudia, ktorí ich vedú, vedeli, ktoré checkpointy si majú sledovať.
Aj tu však musí firma nabrať odvahu pozrieť sa na svoje podnikanie inými očami. Lebo to, čo im naše dáta ukážu, sa im nemusí páčiť. Môže im to však veľmi pomôcť.
Článok vznikol v spolupráci so spoločnosťou Slovenská sporiteľňa.